Kursplan

Teknik för lärare i årskurs 4-6. Ingår i lärarlyftet.

Kurskod
GNV3GU
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för hälsa och välfärd
Ämnestillhörighet
Naturvetenskap (NAV)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2025-09-10.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2025-09-10.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för grundläggande kunskaper i teknik passande för undervisning i årskurs 4-6,
  • diskutera och problematisera centrala samband mellan teknik, människa, samhälle och natur i aktuella och historiska sammanhang,
  • tillverka och utvärdera enkla tekniska konstruktioner,
  • tillämpa styrning av tekniska artefakter genom enkel programmering samt reflektera över hur programmering kan användas i undervisningen,
  • visa grundläggande kunskaper om teknikutvecklingsarbetets olika faser genom att genomföra, värdera och presentera en teknikutvecklingsprocess,
  • diskutera och problematisera elevers lärande, intressen och begreppsbildning i teknik samt genusperspektiv på teknikundervisning,
  • visa kunskaper om planering, genomförande och utvärdering av egen undervisning i teknik utifrån aktuella styrdokument och ämnesdidaktisk litteratur,
  • diskutera och problematisera bedömning och betygssättning för att utveckla elevers lärande i teknik.

Innehåll

I kursen behandlas teknik utifrån elevnära exempel hämtade från vardag och samhälle. Teknikens karaktär och historia belyses och diskuteras samt hur teknikens utveckling påverkat människans livsvillkor och tillvaro samt miljön. Tekniska lösningar och tekniska system i hemmet och i samhället studeras. Den studerande får i samband med ovanstående innehåll utforma och utvärdera egna tekniska konstruktioner. Konstruktionsarbetet kopplas i diskussioner till den tekniska utvecklingen och teknikutvecklingsarbetets olika faser. I kursen behandlas även programmering och den studerande ges möjlighet att styra föremål genom programmering. 

Vidare behandlas ämnesdidaktiska perspektiv på elevers lärande i teknik utifrån aktuella styrdokument, forskning och beprövad erfarenhet. Inom kursen diskuteras språkutvecklande och inkluderande arbetssätt inom undervisningen i teknik. Elevers intresse för teknik och teknikundervisning ur ett genusperspektiv diskuteras och problematiseras. Den studerande ges även möjlighet att reflektera över hur programmering kan användas i teknikundervisningen. En del av kursen utgörs av kursdeltagarens planering, genomförande och utvärdering av egen undervisning i teknik. Olika typer av bedömning behandlas och reflektion över den egna planeringen ingår som en viktig del i kursen.

Examinationsformer

  • Muntlig examination
  • Praktisk examination
  • Skriftlig inlämingsuppgift

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

För att erhålla VG på hela kursen krävs minst 4 hp VG och resten G.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Teknik, människa, samhälle och natur - 3,5 hp | U–VG
  • Teknikens didaktik - 4 hp | U–VG

Behörighet

  • Lärarexamen

Övrigt

Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i lärarfortbildningen enligt Förordning (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare samt fritidspedagoger och motsvarande. Se Skolverkets webbplats http://www.skolverket.se/fortbildning. Den som söker till denna kurs utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.

Studierna är förlagda till dagtid. I kursen ingår en obligatorisk campusdag i Falun med praktiska övningar och workshops. I övrigt ges kursen genom nätbaserad undervisning på distans. Tillgång till dator med bredbandsuppkoppling samt headset eller högtalare med mikrofon krävs.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.