Om du har en funktionsnedsättning som blir ett hinder i studierna kan du få stöd under din studietid hos oss. På denna sida hittar du information om vilka hjälpmedel som finns tillgängliga och hur du ansöker om pedagogiskt stöd.
Digital drop-in via Zoom
Ställ dina frågor och få kontakt med en samordnare.
Tider: Måndagar och tisdagar, kl. 15:00–16:00
Länk: Klicka här för att ansluta (du placeras i ett väntrum och släpps in i turordning).
Telefontid
Ring oss för hjälp och kontakt med en samordnare.
Tider: Torsdagar och fredagar, kl. 9:00–10:00
Telefonnummer: 023-77 81 14
Varmt välkommen att höra av dig!
Vad är en varaktig funktionsnedsättning?
Grunden för att en student ska kunna få riktat pedagogiskt stöd är att studenten har en varaktig funktionsnedsättning. I diskrimineringslagen (2008:567) definieras funktionsnedsättning som varaktiga fysiska, psykiska eller begåvningsmässiga begränsningar av funktionsförmågan som till följd av en skada eller sjukdom fanns vid födseln, har uppstått därefter eller kan förväntas uppstå. Praxis bland svenska lärosäten är att man definierar formuleringen varaktig som att en person haft eller förväntas ha funktionsnedsättningen i minst sex månader för att erhålla stöd.
Vilken dokumentation krävs?
I din ansökan om riktat pedagogiskt stöd krävs att du styrker din funktionsnedsättning med dokmentation från sakkunnig person inom vården. Med sakkunnig person menas vanligtvis legitimerad sjukvårdspersonal som läkare, psykolog, logoped eller audionom. Underlagen kan även komma från godkänd dyslexiutredare såsom sakkunnig specialpedagog under förutsättning att där finns resultat från relevanta standardiserade test.
Det är viktigt att dokumentationen inte är ett så kallas beställningsintyg, det vill säga ett intyg skrivet på begäran av studenten särskilt utställt till Högskolan. Intyget ska kortfattat redogöra för hur funktionsnedsättningen hämmar eller förväntas hämma din förmåga att studera på Högskola.
Dokumentation baserad på journalutdrag via 1177 ska innehålla studentens namn och personnummer, namn och profession på den som utfärdat dokumentationen och/eller eventuell diagnos. Om varaktigheten är oviss vid bedömning av samordnaren kan komplettering krävas.
Måste jag ha en fastställd diagnos för att få riktat pedagogiskt stöd?
Studenter kan vara under utredning för olika tillstånd och svårigheter vid tillfället för ansökan om riktat pedagogiskt stöd. Tiden från remiss till utredning, och för utredning och slutbedömning, kan vara lång. Den slutliga bedömningen visar enligt erfarenhet ofta att en funktionsnedsättning föreligger. Därför är praxis att studenter som kan styrka att de har remiss från sakkunnig till utredning, och studenter som är under utredning, kan erbjudas så kallat villkorat stöd. Praxis för villkorat stöd är en kortare period på cirka en till två terminer.