Långvarig smärta ett år efter en hjärtinfarkt är kopplad till en kraftigt ökad risk för död, i nivå med effekterna av rökning och diabetes. Det visar en ny studie med närmare 100 000 patienter, ledd av forskare vid Högskolan Dalarna, Region Dalarna, Karolinska Institutet och Uppsala universitet.
Högskolan Dalarna etablerar en forskningsmiljö för framtidens hållbara industriella processer i nära samverkan med regionens företag och med fokus på hållbarhet, digitalisering och innovation.
Personer med samtidig psykisk ohälsa och beroendeproblematik kan behöva stöd från både vården och socialtjänsten. En ny avhandling från Högskolan Dalarna visar hur brukardelaktighet kan underlättas i sammanhang där individer möter personal från både socialtjänst och vården.
En ny studie från Högskolan Dalarna visar att svenskarnas tillit till varandra höll sig stabil under pandemin, trots oro för hälsa och samhällsresurser. Tilliten visade sig även minska människors rädsla – och fungera som ett skydd i kris.
Klimatförändringar är ett hot mot folkhälsan och ställer nya krav på hälso- och sjukvården. En ny kunskapsöversikt, från Högskolan Dalarna och Mittuniversitetet, visar att vården behöver anpassas för att hantera extrema väderhändelser, förändrade sjukdomsmönster och ökade luftföroreningar.
Den 21 mars firade Högskolan Dalarna sin akademiska högtid i Falun. Under högtidsceremonin uppmärksammades akademiska prestationer och pedagogiska meriteringar.
Under den akademiska högtiden 2025 vid Högskolan Dalarna kommer André Augusto att installeras som professor i energiteknik. Med expertis inom solenergi och hållbarhet fokuserar han på att stärka forskningssamarbeten och utveckla innovativa lösningar för energiomställningen.
Hur vanligt är ensamhet bland äldre personer och vilka faktorer påverkar risken att drabbas? Professor Lena Dahlberg forskar om ensamhet bland äldre personer, med fokus på dess förekomst, riskfaktorer och konsekvenser.
Vid Högskolan Dalarnas akademiska högtid 2025 kommer Annika Norlund Shaswar att installeras som professor i svenska som andraspråk. Med en bred forskningsbakgrund och ett starkt engagemang för forskning och utbildning ser hon fram emot att vidareutveckla ämnet och forskningsmiljön vid högskolan.
En ny avhandling av Therese Friberg vid Högskolan Dalarna ger en fördjupad förståelse för hur elevers olikheter konstrueras och förstås i skolan, särskilt genom talet om elever som ”svaga” och ”starka”.
Vid Högskolan Dalarnas akademiska högtid 2025 kommer Anette Bagger att installeras som professor i pedagogiskt arbete. Med en passion för inkludering och likvärdighet arbetar hon för att skapa hållbara forskningsmiljöer och stärka kopplingen mellan utbildning och forskning.
Energimyndigheten har tilldelat Högskolan Dalarna 7,1 miljoner kronor till två forskningsprojekt om energipositiva stadsdelar (PED) och klimatneutrala städer.
Rasism inom hälso- och sjukvården är ett allvarligt hinder för jämlik vård och hälsa. Nu startar forskare en studie för att synliggöra detta problem inom mödra- och förlossningsvården.
Högskolan Dalarna har under 40 år varit en ledande aktör inom forskning och utbildning inom hållbar energi, med särskilt fokus på solenergi och dess tillämpningar. Forskningen har bidragit till utvecklingen av innovativa energilösningar och utbildat nästa generation av energiforskare och ingenjörer.
Sofia Lindén har arbetat som universitetsadjunkt i svenska som andraspråk vid Högskolan Dalarna sedan 2008. I november disputerade hon på sin avhandling där hon undersöker interaktion i studiehandledning i svensk grundskola. Fokus ligger på flerspråkig stöttning för språk- och kunskapsutveckling.
Högskolan Dalarna har beviljats 4,6 miljoner kronor från forskningsrådet Forte för ett treårigt projekt som syftar till att motverka arbetslivskriminalitet inom bygg- och omsorgssektorn.
En ny avhandling från Högskolan Dalarna belyser hur digital teknologi och miljömässig hållbarhet uppfattas och används i idrottslärarutbildningar och i undervisningen i ämnet idrott och hälsa.
Den 23 oktober anordnades AIMday för andra året i rad på Högskolan Dalarna, där forskare och representanter från näringslivet samlades för att tillsammans hitta lösningar på komplexa samhällsutmaningar.
Klassrumsmiljöns betydelse för lärares undervisning undersöks i en ny avhandling vid Högskolan Dalarna. Forskningen visar att den fysiska miljön spelar en central roll för lärarnas möjligheter att bedriva sin planerade undervisning.
Nyhet
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.