Om konferensen
Anställda och studenter vid Högskolan Dalarna uppmuntras att utforska och upptäcka nya sätt att använda generativ AI. Konferensen strävar efter att stärka högskolans förmåga att använda AI på ett genomtänkt sätt och att aktivt delta i diskussioner om dess roll inom utbildning och forskning. Samtidigt ska vi följa utvecklingen i samhället för att säkerställa att våra arbetssätt är aktuella och relevanta. Konferensen är ett led i detta arbete, en mötesplats där vi tillsammans kan dela erfarenheter, pröva idéer och utveckla nya perspektiv på AI i högre utbildning.
Syftet är att:
- Utbyta erfarenheter över institutions- och ämnesgränser
- Stärka kompetensutvecklingen för lärare och forskare i frågor som rör AI
- Bidra till mer informerade val vid användning av AI i undervisning och forskning
- Skapa en större trygghet i användningen av AI i högre utbildning och forskning
- Säkerställa att vi fortsätter vara relevanta för våra studenter genom att förstå och möta deras behov i en tid av snabb teknikutveckling
Konferensen är en mötesplats där aktuella frågor om AI:s roll i planering och genomförande av undervisning och examination diskuteras.
Praktisk information
- Tider: 12 februari 2026 klockan 9.00-20.00, 13 februari 2026 klockan 9.00-12.00
- Plats: Campus Falun
- Konferensspråk: Svenska (presentationer på engelska är också välkomna)
Program
Programmet inkluderar föreläsningar, praktiknära övningar, individuella presentationer samt inslag med deltagarinitierade aktiviteter, bland annat ett hackathon där den som vill kan arbeta med tvärvetenskapliga grupper för att pröva idéer och utveckla möjliga lösningar.
Presentatörer

Adrian Millward-Sadler (FH-Joanneum, Österrike)
Adrian Millward-Sadler teaches communication (ESP, EAP and ELF) and intercultural leadership at FH JOANNEUM, University of Applied Sciences (Graz, Austria). Originally trained as a linguist, he has been embedded with automotive engineers for over 20 years. With a career-long interest in integrating new media into language learning, he has presented and published internationally since 2008 and participates regularly in his university’s AI think tank. His recent work examines students’ perceptions of generative AI study aids and their use in academic writing, while safeguarding academic integrity. Enduring interests include Systemic Functional Linguistics, applications of technology in teaching and lingua franca pronunciation.

Arend Hintze (Högskolan Dalarna)
Arend Hintze is a Professor of Data Analytics and Artificial Intelligence at Dalarna University, Sweden, and former faculty member of the BEACON Center for the Study of Evolution in Action at Michigan State University, USA. His research explores how intelligence and complex behavior emerge through evolution, combining artificial life, evolutionary computation, cognitive modeling, and machine learning. He studies decision-making, adaptation, and the evolution of information processing in both natural and artificial systems, with a particular focus on the interplay between human and artificial intelligence—how they differ, and how their unique strengths can complement one another.

Josef Hallberg (Luleå tekniska universitet)
Docent och biträdande professor i distribuerade datorsystem vid Luleå tekniska universitet, pedagogisk samordnare för institutionen för system- och rymdteknik samt excellent lärare vid LTU. Josef har undervisat inom datateknik i mer än 20 år och sett hur studenternas beteenden och förväntningar har förändrats i grunden – särskilt hos Generation Z, som värderar sin tid högt och söker direkt nytta i allt de gör. För att hålla kurser relevanta, engagerande och värda att delta i har AI blivit hans viktigaste kollega. Med stöd av AI utvecklar han tillämpade exempel, interaktiva workshops, diskussionsuppgifter och videomanus – sådant som tidigare tog orimligt mycket tid att skapa. I sitt bidrag delar han erfarenheter, exempel och reflektioner kring hur AI kan användas praktiskt i undervisningen för att frigöra tid, stärka kreativiteten och skapa lärande som möter dagens studenter där de är.

Maarit Jaakkola (Göteborgs universitet)
Maarit Jaakkola är docent i journalistik vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) och biträdande föreståndare för Nordicom, ett centrum för nordisk medieforskning, vid Göteborgs universitet. Hon är även chefredaktör för NordMedia Network, den digitala plattformen för nordiska medieforskare finansierad av Nordiska ministerrådet. Hon har nyligen skrivit läroboken AI-journalistik: Artificiell intelligens och algoritmer på redaktionen (Studentlitteratur, 2025, tillsammans med Jenny Wiik) och den öppna lärresursen Academic AI Literacy: Artificial Intelligence in Scholarly Writing, Editing, and Publishing (NordMedia Network, 2024) samt redigerat handboken Reporting on Artificial Intelligence: A Handbook for Journalism Educators (Unesco, 2023). Läs mer om Maarit Jaakkola (maaritjaakkola.se)

Wilhelmina Statham (Uppsala universitet)
Dr Wilhelmina Statham is a Senior Lecturer in Digital Media and Game Design at Uppsala University with 14 years of experience teaching diverse international cohorts. Her work bridges creative technologies, game design, and inclusive pedagogy, emphasizing ethical technology practices. She integrates Universal Design for Learning and technology-enhanced education, and has facilitated faculty development workshops across Swedish universities on AI in higher education. Her research examines Human-AI collaboration in creative media and education, with recent publications at INTED 2025. She actively engages in Scholarship of Teaching and Learning, applying evidence-based practices to support diverse learners.
Bidrag och presentationer
Vi välkomnar bidrag från högskolans personal som vill dela relevanta erfarenheter, projekt eller studier. Du kan bidra med presentationer på cirka 15-20 minuter.
Abstractet ska innehålla:
- Syfte
- Metod
- Teoretisk utgångspunkt
- Resultat eller tendenser
Om presentationen inte bygger på en studie kan upplägget istället beskrivas utifrån syfte, genomförande och erfarenheter. Konferensspråk är svenska men presentationer på engelska är också välkomna.
Skicka in ditt abstract
- Sista datum för inlämning av abstract: 6 januari 2026
- Abstractets längd: max 300 ord (exklusive referenser)
Anmäl dig till konferensen
Anmälan öppnar den 1 december 2025 och stänger 6 januari 2026. Deltagande är kostnadsfritt för högskolan dalarnas pesonal, men anmälan är bindande p g a planering av mat och andra resurser.
Organisationskommitté
- Andreas Åberg (avdelningen för student- och utbildningsstöd)
- Anneli Fjordevik (institutionen för språk, litteratur och lärande)
- Arend Hintze (institutionen för information och teknik)
- Boglárka Straszer (institutionen för språk, litteratur och lärande)
- Miguel García-Yeste (institutionen för språk, litteratur och lärande)
- Thorbjörn Swenberg (institutionen för kultur och samhälle, forskningsprogrammet nätburen undervisning och digital kompetens)
- Tobias Rudholm Feldreich (institutionen för hälsa och välfärd)