Jag disputerade vid Uppsala universitet 2011 med en språksociologiskt inriktad avhandling och började arbeta vid Högskolan Dalarna 2013 först som handledare och senare lektor i svenska som andraspråk. Från och med hösten 2021 är jag professor i svenska som andraspråk. År 2023 blev jag proprefekt med ansvar för utveckling av utbildning och forskning vid Institutionen för språk, litteratur och lärande och från och med 2024 leder jag samma institutions verksamhet som prefekt.
Jag har en doktorsexamen i finsk-ugriska språk, en magisterexamen i finska och ämneslärarutbildning i finska som andra- och främmande språk, samt en kandidatexamen i litteraturvetenskap. Jag har erhållit universitetspedagogisk utbildning och har en 25 års lång erfarenhet av undervisning på olika utbildningsnivåer i språk och sociolingvistiska ämnen i två nordiska länder. Jag har även varit modersmålslärare och studiehandledare samt utredare vid Utbildningsstyrelsen i Finland. Jag är också utbildad som pedagogiskt sakkunnig för att bedöma pedagogisk skicklighet i tjänstetillsättningsärenden. Tidigare har jag undervisat bland annat vid Helsingfors universitet, Uppsala universitet, Mälardalens högskola, Högskolan i Gävle, i flera ungdomsskolor samt i folk- och vuxenutbildning och har varit post doc stipendiat vid Jyväskylä universitet.
Jag har under mina år på Högskolan Dalarna undervisat och handlett studenternas arbete på alla utbildningsnivåer, dock främst på avancerad nivå, i svenska som andraspråk. Jag har under flera år varit magisterprogramansvarig i svenska som andraspråk, ansvarig för inriktningen Modersmål: arabiska inom ämneslärarprogrammet och ansvarig för ämneslärarexamen inom svenska som andraspråk, inriktning åk 7-9 och gymnasiet. Jag har även medverkat på flera uppdragsutbildningar inom svenska som andraspråk inkl. utbildning av modersmålslärare och studiehandledare i modersmålet samt SKUA-utvecklare. Jag har undervisat inom förskollärarprogrammet och handlett några doktorander i pedagogiskt arbete. Jag anlitas ofta som föreläsare i flerspråkighet för verksamma förskolepedagoger, fritidslärare och lärare i ungdomsskola.
Mina forskningsintressen är inom tillämpad språkvetenskap med inriktning mot flerspråkighet på individ-, familje- och samhällsnivå. Mitt främsta intresse är riktad mot individens tillgång till språk där den statligt styrda språk- och utbildningspolitiken, språkliga hierarkier i samhället och språkliga attityder i närmiljön spelar en betydande roll. En viktig del av min vetenskapliga verksamhet kretsar kring frågor om individens relation till språk samt språkliga rättigheter och pedagogik i relation till barns och elevers språk-, kunskaps- och identitetsutveckling i förskola och skola. Modersmålsundervisning, nationella minoritetsspråk, transspråkande som teori, förhållningssätt och praktik, samt språkbiografiska berättelser ligger särskilt varmt om mitt hjärta.
Jag är vice ordförande i den svenska föreningen för tillämpad språkvetenskap, ASLA (Association suédoise de linguistique appliquée) och koordinerar det nationella forskarnätverket NatMin (Forskarnätverk för nationella och andra minoritetsspråk). Jag representerar Högskolan Dalarna i det nationella FoU-nätverket (Forsknings- och utvecklingsnätverket för skolverksamheter med stora utmaningar) och är ledamot i AFinLA:s internationella redaktionsgrupp.