Lärandemål
Efter avslutat kurs skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- Organisera och kvantitativt analysera geodemografiska data.
- Redogöra för förhållandet mellan demografi och efterfrågan på turismtjänster och produkter.
- Analysera för- och nackdelar med alternativa lokaliseringar för olika verksamheter.
Färdighet och förmåga
- Göra beräkningar av kundunderlag för lokaliseringar beroende på om det rör punkter eller linjer.
- Visualisera resultatet av beräkningar med hjälp av geografiska informationssystem.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Redovisa grundvalen för val av olika parametrar och hur dessa tillmäts olika betydelse vid skilda lokaliseringsanalyser.
- Utvärdera och bedöma tillgängligheten för olika marknadssegment.
Innehåll
Kursen bygger på övningar i att genomföra lokaliseringsanalyser baserat på kundunderlag för olika typer av serviceproduktion särskilt turistisk verksamhet. I alla tillämpningsövningarna används GIS-verktyg (datorlaborationer) för att beräkna befolkningspotentialer som kan bedömas i form av kundunderlag eller köpkraft. Utfallet av dessa beräkningar redovisas i form av tematiska kartor. När det gäller platsers attraktivitet behandlar kursen olika kvalitativa ansatser för att spegla detta och vilken betydelse attraktivitet har i lokaliseringssammanhang.
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används A–F.
För betyg högre än C krävs minst B på samtliga inlämningsuppgifter.
Förkunskapskrav
- 45 hp av årskurs 1 inom programmet International Tourism Management
Övrigt
Max 5 examinationstillfällen.
Vid sent inlämnade arbeten kan högst betyget C erhållas.