Kurs TR1018

Marknadsanalyser med hjälp av GIS

15 högskolepoäng
Grundnivå

Huvudområde: Turismvetenskap

Kursen har inga tillfällen inplanerade just nu

Kursens mål

Efter avslutat kurs skall studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • Organisera och kvantitativt analysera geodemografiska data.
  • Redogöra för förhållandet mellan demografi och efterfrågan på turismtjänster och produkter.
  • Analysera för- och nackdelar med alternativa lokaliseringar för olika verksamheter.

Färdighet och förmåga

  • Göra beräkningar av kundunderlag för lokaliseringar beroende på om det rör punkter eller linjer.
  • Visualisera resultatet av beräkningar med hjälp av geografiska informationssystem.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Redovisa grundvalen för val av olika parametrar och hur dessa tillmäts olika betydelse vid skilda lokaliseringsanalyser.
  • Utvärdera och bedöma tillgängligheten för olika marknadssegment.