Lärandemål
Kursens övergripande mål är att den studerande ska kunna genomföra en självständig vetenskaplig undersökning av forskningsförberedande karaktär med utgångspunkt i någon av svenskämnets didaktiska frågeställningar (som kan ha antingen språklig eller litterär utgångspunkt).
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa fördjupade kunskaper om ett avgränsat svenskdidaktiskt område omfattande områdets forskningshistorik, centrala forskningsproblem och aktuella forskningsbehov
- visa förmåga att självständigt och kritiskt systematisera, problematisera och reflektera över tidigare forskningsresultat utifrån vetenskapsteoretiska såväl som didaktiska perspektiv
- utifrån tidigare forskning och egna erfarenheter formulera en svenskdidaktisk problemställning med tillhörande forskningsfrågor
- genomföra ett självständigt vetenskapligt arbete i form av en kritisk analys av tillgänglig kunskap inom ett avgränsat svenskdidaktiskt område
- visa förmåga att i skriftlig och muntlig form presentera och argumentera för egna resultat samt förhålla sig till vetenskaplig kritik på ett professionellt och konstruktivt sätt
- analysera, värdera och diskutera andras vetenskapliga arbeten genom att, i form av tydlig konstruktiv respons, peka på förtjänster såväl som tillkortakommanden.
Innehåll
Examensarbetet har
en tydlig ämnesdidaktisk prägel och fokuserar på svenskämnets vad-, hur- och
varför-frågor. Examensarbetet innebär dels en fördjupning av de ämneskunskaper
som den studerande utvecklat under de inledande två terminerna, dels en
förberedelse för den kommande yrkesverksamheten. Detta första examensarbete på
grundnivå fungerar också som förberedelse för det avslutande examensarbetet på
avancerad nivå. Utifrån en övergripande ämnesdidaktisk problemställning, med
tydligt syfte och specifika frågeställningar, genomförs en litteraturstudie där
tidigare forskningsresultat undersöks med hjälp av lämpliga metoder. Genom
undersökningen identifierar den studerande ett kunskapsbehov inom det
ämnesdidaktiska området som kan ligga till grund för det andra examensarbetet.
Den studerande försvarar sitt examensarbete och genomför en kritisk granskning
av en medstuderandes examensarbete vid ett ventileringsseminarium.
Examinationsformer
Kursen examineras i form av deltagande i handledning och en vetenskaplig uppsats
som den studerande presenterar och försvarar vid ett särskilt
ventileringsseminarium, vid vilket den studerande också opponerar på en
medstuderandes examensarbete. Examensarbetet kan också redovisas som
vetenskaplig uppsats (med tillhörande ventileringsseminarium och opposition av
medstuderandes examensarbete) i kombination med annan gestaltande form.
Arbetsformer
Kursens arbetsformer är föreläsningar samt obligatorisk handledning, som
kan ske såväl individuellt som i grupp.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Svenska med didaktisk inriktning II, 30 hp och Sociala relationer, konflikter och makt i grundskolan, 7-9 (inklusive 7,5 hp VFU), 15 hp
Övrigt
För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.
Ersätter SV2016.
Summary in English
The overall goal of this module is for students to be able to conduct an
independent scientific investigation that prepares them for research, with a basis in any question about didactics in the
subject Swedish (that is either linguistic or literary).
After completion of the course, students should be able to:
After completion of the course, students should be able to:
- demonstrate in-depth knowledge about a defined area from the field of Swedish didactics that includes research history, central research problems and current research needs
- demonstrate the ability to independently and critically systematize, problematize and reflect on past research from the perspectives of academic theory and didactics
- based on previous research and their own experiences, formulate a question on Swedish didactics with associated research issues
- complete an independent scientific assignment in the form of a critical analysis of available knowledge within a defined area from the field of Swedish didactics
- demonstrate the ability, both in writing and orally, to present and argue for their own results while relating to scientific criticism in a professional and constructive manner
- analyse, evaluate and discuss others‘ scientific work by, in the form of clear constructive feedback, pointing out its strengths as well as its shortcomings.