Mål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- visa förståelse för och analysera relationer mellan språk och lärande i ett samhällsperspektiv med fokus på flerspråkighet
- kritiskt reflektera över och diskutera frågor kring flerspråkighet, mångfald, integration och mångkultur
- visa god kännedom om olika sätt att organisera undervisning för flerspråkiga elever, såväl på skol- som samhällsnivå
- diskutera frågor om språkbyte och språkbevarande i relation till språkpolitik och språkattityder
Innehåll
Denna kurs behandlar flerspråkighet och mångfald i ett samhällsperspektiv. Språk, språkanvändning och utbildning belyses utifrån ett maktperspektiv inom vilket relationer mellan minoritet och majoritet diskuteras. Grundläggande teorier kring migration och dess möjliga påverkan på samhället presenteras med fokus på en svensk kontext. Centrala begrepp som belyses och diskuteras med fokus på samhällsnivå är: språkpolitik, språkplanering, språkpolicy, mångkultur, mångfald, assimilering, integration, pluralism samt språkbyte/språkbevarande. Inom kursens ram behandlas även olika former av organisation av utbildning i ett flerspråkigt och mångkulturellt samhälle i relation till lärares arbete. Språkförhållanden och språkattityder i Sverige studeras i anslutning till frågor om språkvård och språkplanering.
Examinationsformer
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och diskussioner via diskussionsforum.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet samt Engelska 6
Övrigt
Kursen kan ingå i Svenska som andraspråk med didaktisk inriktning I.