Mål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna
- redogöra för svenska språkets struktur i ett tvärspråkigt perspektiv
- använda grundläggande begrepp vid analys av andraspråksinlärares texter
- utföra grammatiska analyser av andraspråksinlärares språkbruk
- redogöra för svenska språkets uttal i ett andraspråksperspektiv
Innehåll
I kursen behandlas det svenska språkets struktur ur ett språktypologiskt och tvärspråkligt perspektiv främst vad gäller fonologi, morfologi, syntax och lexikon. Särskild tyngdpunkt läggs på sådana företeelser som brukar orsaka svårigheter för inlärare av svenska som andraspråk. Analys av andraspråksinlärares texter ingår. Vidare diskuteras grammatikens roll i undervisningen i Svenska som andraspråk. Kursen innehåller också en kritisk orientering om ordböcker, grammatiska handböcker och annan hjälplitteratur.
Examinationsformer
Examination sker i muntlig och skriftlig form.
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet samt Engelska 6
Övrigt
Kursen kan tillgodoräknas i Svenska som andraspråk med didaktisk inriktning I, 30 högskolepoäng, grundnivå 1.