Lärandemål
Delkurser
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- problematisera kring och förstå situationen för tvåspråkiga människors sociala situation
- förstå och analysera de eventuellt uppkomna konflikter samt svårigheter i den mångkulturella undervisningssituationen
- problematisera olika språkliga kulturers förutsättningar och bas i det mångkulturella klassrumssammanhanget
- visa en fördjupad förståelse för den kontrastiva lingvistikens roll i den mångkulturella och flerspråkiga undervisningssituationen.
Efter avslutad delkurs ska den studerande
kunna:
- reflektera över, värdera och kritiskt granska vetenskapliga artiklar och texttolkningar, samt förmedla artiklarnas innehåll och sina egna reflektioner både muntligt och skriftligt på ett välargumenterat sätt
- på en korrekt spanska producera litterära tolkningar med hjälp av lämpliga litteraturvetenskapliga begrepp och teorier
- relatera det litterära verket till sitt respektive estetiska, sociokulturella och politiska sammanhang samt påvisa såväl kännetecknande drag av som avvikelser från epokens litterära praxis.
- reflektera över litteraturens roll i språkundervisningen.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- visa väsentligen fördjupade kunskaper inom ett avgränsat språk- eller litteraturdidaktiskt område och fördjupad insikt i områdets aktuella forskningsläge
- med utgångspunkt i resultaten från examensarbete I formulera en fördjupad ämnesdidaktisk problemställning med tillhörande forskningsfrågor
- visa förmåga att utifrån en språk- eller litteraturdidaktiskt problemställning självständigt och kritiskt systematisera, problematisera och analysera empiriskt material samt egna och andras forskningsresultat
- genomföra ett självständigt problemorienterat vetenskapligt arbete med tydlig forskningsanknytning, relevant teori- och metodanvändning, samt argumentation som vilar på vetenskaplig grund
- visa fördjupad förmåga att, med högt ställda krav på skriftlig och muntlig kommunikationsförmåga på spanska, presentera och argumentera för egna resultat samt förhålla sig till vetenskaplig kritik på ett professionellt och konstruktivt sätt
- visa fördjupad förmåga att analysera, värdera och diskutera andras vetenskapliga arbeten genom att, i form av tydlig konstruktiv respons, peka på förtjänster såväl som tillkortakommanden
- bidra till kunskapsutveckling inom ett avgränsat språk- eller litteraturdidaktiskt område av betydelse för yrkesutövningen.
Innehåll
Delkurser
Delkursens
första del ger en fördjupad inblick i tvåspråkighet och tvåspråkig undervisning
i vilken tvåspråkighet diskuteras och
analyseras på såväl individnivå som på gruppnivå -där fokus ligger på
minoritetsgrupper i samhället- samt på nationell nivå. Utvecklingen av
tvåspråkighet i barndomen, inom familjen och som andraspråk i undervisningen
diskuteras. Ytterligare begrepp som studeras är motivation och kompetens,
tvåspråkighet och intelligens, kulturella förvärv, mångkulturalitet,
språkpolitik relaterad till minoritetsspråk och till tvåspråksundervisning samt
assimilation och kulturell pluralism och antirasism.
I delkursens andra del diskuteras och studeras den
kontrastiva lingvistikens roll och betydelse i språkundervisningen, i synnerhet
relaterad till undervisningen av spanska som andraspråk. En fördjupad analys
av skillnader mellan spanskan och andraspråk av olika etymologiska ursprung genomförs, i vilken konkreta exempel på
dessa skillnader studeras. Vidare studeras den negativa påverkan från modersmålet,
interferensen, vid inlärningen av målspråket.
Delkursen fokuserar på 1900-talets viktigaste litterära uttryck
i Spanien och Spanskamerika. Huvudstudieobjektet utgörs av ett urval texter som
representerar litteraturens tre stora uttrycksformer under detta århundrade:
prosa, dikt och drama. Vidare studeras litteraturvetenskapliga begrepp som
ligger till grund för litterär analys av dessa texter. Genom de litterära
verken behandlas, ur ett historiskt perspektiv, betydande händelser för
Spaniens och Spanskamerikas samhällen. I anslutning till texterna studeras
relevant litteraturkritik och litteraturhistoria.
Detta andra examensarbete utgör en fördjupning och vidareutveckling av
det didaktiska problemområde som undersöktes i det första examensarbetet. Med
stöd av handledare preciseras och vidareutvecklas problemställning, syfte och
frågeställningar med utgångspunkt i det kunskapsbehov som identifierades i det
första arbetets litteraturanalyser. Vidare insamlas och undersöks ett empiriskt
material med hjälp av lämpliga metoder och utifrån relevanta teorier.
Resultatet av undersökningen analyseras och tolkas mot bakgrund av tidigare
forskningsresultat och presenteras i form av en vetenskaplig uppsats, vilken
kan kompletteras med andra redovisningsformer. Den studerande försvarar sitt
examensarbete och genomför en kritisk granskning av en medstuderandes
examensarbete vid ett ventileringsseminarium. Slutligen presenterar den
studerande sina undersökningsresultat och slutsatser för sin partnerskola och i
förekommande fall för aktuellt partnerområde. Val av teoretiska perspektiv,
vilka forskningsmetoder som används och behandlas och vilken litteratur som är
mest ändamålsenlig styrs av det aktuella ämnesområdet och de frågeställningar
som väljs.
Examinationsformer
Delkurs 3 examineras i form av en vetenskaplig uppsats som den studerande presenterar och försvarar vid ett särskilt ventileringsseminarium, vid vilket den studerande också opponerar på en medstuderandes examensarbete.
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på examensarbetet och en till delkurs.
Betygsrapportering:
Moment 1:Flerspråklighet
och kontrastiv lingvistik i undervisningen - 7,5 hp
Moment 2:1900-talets litteratur i Spanien och Spanskamerika - 7,5 hp
Moment 3: Examensarbete 2 för ämneslärarexamen för gymnasieskolan - 15 hp
Förkunskapskrav
- Spanska III, inklusive examensarbete 1 för ämneslärarexamen, gy, 30 hp grundnivå 2, varav 22,5 hp godkända vid registrering, eller motsvarande kunskaper