Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för centrala teorier avseende socialpolitikens implikationer för individer och samhällen, sociala förutsättningar samt utveckling
- redogöra för svensk socialpolitik i internationellt perspektiv
- redogöra för beskrivande uni- och bivariat kvantitativ metod samt olika urvalsförfaranden.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- diskutera och analysera socialpolitikens implikationer för individer och samhällen, sociala förutsättningar samt utveckling
- diskutera och analysera svensk socialpolitik i internationellt perspektiv
- tillämpa beskrivande uni- och bivariat kvantitativ metod.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- reflektera över socialpolitikens implikationer, sociala förutsättningar samt utveckling
- reflektera över fördelar och nackdelar med val av kvantitativ metod.
Innehåll
Examinationsformer
Skriftlig salstentamen.
Arbetsformer
Arbetsformer är föreläsningar, seminarier och övningar.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
- Salstentamen, 7,5 hp
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Summary in English
Knowledge and understanding
After completing the course, the student shall be able to:
- explain key theories regarding the implications of social policy for individuals and societies, social conditions and development
- explain Swedish social policy in an international context
- explain descriptive univariate and bivariate quantitative method and different case selection methods.
Skills and Abilities
After completing the course, the student shall be able to:
- discuss and analyse the implications of social policy for individuals and societies, its social conditions and development
- discuss and analyse Swedish social policy in an international context
- apply descriptive univariate and bivariate quantitative methodology.
Evaluation and approach
After completing the course, the student shall be able to:
- reflect on the implications, social conditions and development of social policy
- reflect on the advantages and disadvantages of choosing quantitative methods.