Kursplan

Rörelse och musik i förskola och förskoleklass

Kurskod
PG1079
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 1
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PGA)
Ämnesgrupp
Pedagogik
Utbildningsområde
Undervisningsområdet, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G2F
Fastställd
Fastställd 2016-02-17.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2016-08-29.
Reviderad
Reviderad 2018-12-05.
Revideringen är giltig fr.o.m. 2018-12-05.

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att den studerande utvecklar kunskaper om barns rörelseutveckling och musikaliska utveckling för att kunna skapa lärandesituationer i olika miljöer, där kropp och sinnen engageras i rörelse, lek, dans, sång och musik utifrån läroplanens pedagogiska utgångspunkter, mål och riktlinjer. Kursen syftar dessutom till att den studerande utvecklar ett övergripande hälsoperspektiv på barns utveckling och lärande.

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
  • visa grundläggande förståelse för innebörden av hälsa ur såväl ett salutogent som ett patogent perspektiv,
  • visa kunskaper om teorier om barns rörelseutveckling,
  • visa kunskaper om teorier om barns musikaliska utveckling,
  • visa förståelse för rörelsens och musikens betydelse för barns fysiska, psykiska och sociala utveckling och lärande,
  • visa förmåga att observera och dokumentera barns rörelseutveckling och musikaliska utveckling,
  • reflektera över barns rörelseutveckling och musikaliska utveckling ur ett interkulturellt och internationellt perspektiv,
  • visa grundläggande färdigheter i rörelse för att kunna leda rörelseaktiviteter med barn i förskolan och förskoleklassen,
  • visa grundläggande färdigheter i musik för att kunna leda musicerande aktiviteter i form av sång, spel på ackordinstrument och dans inom förskolan och förskoleklassen,
  • använda digitala verktyg för att utveckla pedagogisk verksamhet som bygger på rytm, musik och rörelse,
  • skapa lärandesituationer i rörelse och musik ur såväl ett delaktighetsperspektiv som ett inkluderingsperspektiv.

 

 

Delkurser

1.
Barns rörelseutveckling och musikaliska utveckling, 7,5 högskolepoäng
2.
Barns lärande genom kropp och sinnen, 7,5 högskolepoäng

Innehåll

Kursen består av två delkurser.

Delkurser

1.
Barns rörelseutveckling och musikaliska utveckling, 7,5 högskolepoäng

I delkursen studeras teorier om barns motoriska och musikaliska utveckling. Rörelsens och musikens betydelse för barns utveckling, hälsa och välbefinnande belyses från såväl teoretiska som praktiska utgångspunkter. Hälsa i relation till både salutogena och patogena perspektiv diskuteras. Dessutom behandlas interkulturella och internationella perspektiv på barns rörelseutveckling och musikaliska utveckling. Olika metoder för observation och dokumentation prövas och analyseras.

2.
Barns lärande genom kropp och sinnen, 7,5 högskolepoäng

I delkursen studeras och prövas rörelsens, musikens, dansens och lekens betydelse för lärande och utveckling. Möjligheter att i olika miljöer, under olika årstider såväl inomhus som utomhus, integrera rörelse och musik med pedagogisk verksamhet i allmänhet i förskolan och förskoleklassen utforskas. Vidare diskuteras betydelsen av ett delaktighetsperspektiv i en verksamhet som bygger på utforskande och kommunikation genom rörelse, musik, sång, dans och lek.

Examinationsformer

Delkurs 1
Examination sker muntligt och gestaltande vid seminarier, skriftligt genom inlämningsuppgifter samt genom en muntlig tentamen.

Delkurs 2
Examination sker muntligt och gestaltande vid seminarier samt skriftligt genom inlämningsuppgifter. Färdighetsmål i rörelse och musik examineras i praktiska redovisningar.

Arbetsformer

Arbetsformer är föreläsningar, obligatoriska seminarier, workshops, studiegruppsarbeten och fältuppgifter.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Betyg rapporteras som:
  • Barns rörelseutveckling och musikaliska utveckling, 7,5 hp. U - VG
  • Barns lärande genom kropp och sinnen, 7,5 hp. U - VG
För att kunna uppnå betyget väl godkänd på hela kursen krävs VG i båda delkurserna.

Förkunskapskrav

  • Minst 60 hp på grundnivå inom pedagogiskt arbete

Övrigt

Kursen ingår i Förskollärarprogrammet. Kursen motsvarar PG1061.

För nätbaserade träffar krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.

Kursen innehåller campusträffar och fältdagar vid en förskola eller i en förskoleklass.

Summary in English

The overall aim of this course is for students to develop knowledge and understanding of children’s movement and musical development so that they can create learning situations in different environments, where the body and senses are engaged in movement, play, dance, song, and music based on the curriculum, and its goals and guidelines.The course has an overall health perspective.