Kurs PG1079

Rörelse och musik i förskola och förskoleklass

15 högskolepoäng
Grundnivå

Huvudområde:

Kursen har inga tillfällen inplanerade just nu

Kursens mål

Kursens övergripande mål är att den studerande utvecklar kunskaper om barns rörelseutveckling och musikaliska utveckling för att kunna skapa lärandesituationer i olika miljöer, där kropp och sinnen engageras i rörelse, lek, dans, sång och musik utifrån läroplanens pedagogiska utgångspunkter, mål och riktlinjer. Kursen syftar dessutom till att den studerande utvecklar ett övergripande hälsoperspektiv på barns utveckling och lärande.

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
  • visa grundläggande förståelse för innebörden av hälsa ur såväl ett salutogent som ett patogent perspektiv,
  • visa kunskaper om teorier om barns rörelseutveckling,
  • visa kunskaper om teorier om barns musikaliska utveckling,
  • visa förståelse för rörelsens och musikens betydelse för barns fysiska, psykiska och sociala utveckling och lärande,
  • visa förmåga att observera och dokumentera barns rörelseutveckling och musikaliska utveckling,
  • reflektera över barns rörelseutveckling och musikaliska utveckling ur ett interkulturellt och internationellt perspektiv,
  • visa grundläggande färdigheter i rörelse för att kunna leda rörelseaktiviteter med barn i förskolan och förskoleklassen,
  • visa grundläggande färdigheter i musik för att kunna leda musicerande aktiviteter i form av sång, spel på ackordinstrument och dans inom förskolan och förskoleklassen,
  • använda digitala verktyg för att utveckla pedagogisk verksamhet som bygger på rytm, musik och rörelse,
  • skapa lärandesituationer i rörelse och musik ur såväl ett delaktighetsperspektiv som ett inkluderingsperspektiv.