Lärandemål
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla en förmåga att främja kollektivt lärande i en organisation.
Kunskap och förståelse
Efter kursens slut ska studenten kunna:
- diskutera olika teorier som behandlar en lärande organisation (1)
- diskutera olika perspektiv på lärande organisation (2)
- analysera och problematisera hur kollektivt lärande kan organiseras (3)
Färdigheter och förmågor
Efter kursens slut ska studenten kunna:
- reflektera över hur kollektiva lärprocesser kan främjas (4)
- planera och genomföra aktiviteter med syfte att skapa kollektivt lärande (5)
- argumentera för hur kollektivt lärande kan främjas på en arbetsplats (6)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter kursens slut ska studenten kunna:
- visa förståelse för olika perspektiv på lärande organisation och dess konsekvenser för hur lärande kan främjas (7)
Innehåll
Examinationsformer
Tre individuella skriftliga uppgifter inklusive aktivt deltagande på kursdagar, à 1 hp (Två dagar/uppgift. A. examinerar mål 1, B. examinerar mål 2, C. examinerar mål 3. Alla examinerar mål 4)
Aktivt deltagande under planering och genomförande av två workshopdagar, 1 hp (examinerar mål 5)
Avslutande individuell skriftlig inlämningsuppgift samt presentation vid avslutande kursdag, 3,5 hp (examinerar mål 6 och 7)
Arbetsformer
Kursen bygger på föreläsningar, skriftliga uppgifter samt gruppaktiviteter såsom praktiska övningar, reflektion och diskussioner där studenten aktivt medverkar för att i praktiken skapa ett kollektivt lärande i gruppen. Deltagarna genomför slutligen en workshop.
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Förkunskapskrav
- Individuella lärprocesser och kompetensutveckling, 7,5 hp grundnivå 1, eller motsvarande kunskaper
Övrigt
Summary in English
The aim of the course is that students will develop an ability to foster collective learning within an organization.
Knowledge and understanding
After the course the student shall be able to:
- discuss different theories that treat a learning organization (1)
- discuss different perspectives on learning organization (2)
- critically analyze how collective learning can be organized (3)
Skills and abilities
After the course the student shall be able to:
- reflect on how collective learning processes can be supported (4)
- plan and carry out activities aimed at creating collective learning (5)
- argue for how collective learning can be promoted in the workplace (6)
Evaluation ability and approach
After the course the student shall be able to:
- demonstrate an understanding of different perspectives on learning organization and its impact on how learning can be promoted (7)