Lärandemål
Kursens övergripande mål är att studenten ska kunna genomföra en kvalificerad och självständig vetenskaplig undersökning i matematikdidaktik. Vidare förväntas den studerande fördjupa sin förståelse för betydelsen av forskningsförankring i förhållande till kunskapsutveckling och verksamhetsutveckling inom grundskolans matematikundervisning för senare år.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- självständigt och på ett korrekt språk författa ett problemorienterat vetenskapligt arbete med tydlig forskningsanknytning, relevant teori- och metodanvändning samt argumentation som vilar på vetenskaplig grund inom ett avgränsat matematikdidaktiskt område
- visa väsentligen fördjupade kunskaper inom ett avgränsat matematikdidaktiskt område och fördjupad insikt i områdets aktuella forsknings- och utvecklingsarbete
- visa förmåga att självständigt och kritiskt systematisera, problematisera och analysera egenhändigt insamlat empiriskt material såväl som egna och andras forskningsresultat utifrån vetenskapsteoretiska och didaktiska perspektiv
- utifrån tidigare forskning, det första examensarbetet och egna erfarenheter från den verksamhetsförlagda utbildningen formulera en matematikdidaktisk problemställning med tillhörande forskningsfrågor
- visa förmåga att i skriftlig och muntlig form presentera och argumentera för egna resultat på ett sakligt och vetenskapligt sätt samt förhålla sig till vetenskaplig kritik på ett professionellt och konstruktivt sätt
- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap inom det valda problemområdet
- analysera, värdera och diskutera andras vetenskapliga arbeten genom att, i form av tydlig konstruktiv respons, peka på förtjänster såväl som tillkortakommanden
- visa förmåga att tillämpa forskningsetiska principer.
Innehåll
Med det första examensarbetet som grund preciseras problemställning, syfte och frågeställningar i detta andra examensarbete. Med lämpliga metoder insamlas data som sedan, utifrån relevanta teorier och forskningsbakgrund, analyseras och diskuteras. Resultatet presenteras i en självständigt författad vetenskaplig skriftlig uppsats. Den studerande försvarar sitt examensarbete och genomför en kritisk granskning av en medstuderandes examensarbete vid ett ventileringsseminarium.
Examinationsformer
Kursen examineras i form av en
vetenskaplig uppsats som den studerande presenterar och försvarar vid ett
särskilt ventileringsseminarium, vid vilket den studerande också opponerar på
en medstuderandes examensarbete.
Arbetsformer
Kursens arbetsformer är föreläsningar samt obligatoriska seminarier och handledning, individuellt och/eller i grupp.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
- Examensarbete, 15 hp.
Förkunskapskrav
- Matematik III, examensarbete 1 för ämneslärarexamen, åk 7-9, 15 hp
Övrigt
För nätbaserad kurs krävs att den studerande på ett godtagbart sätt kan kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.
Summary in English
The overall aim of the course is for students to be able to conduct an independent research project in mathematics education that meets set qualification standards. Students are expected to deepen their knowledge and understanding of the importance of research in relation to the development of learning and practice in mathematics education at lower secondary school.