Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- använda och redogöra för olika perspektiv på matematik, matematikundervisning och matematiklärande,
- diskutera matematikundervisningens förutsättningar och genomförande utifrån begreppen mångfald och jämlikhet,
- analysera och värdera elevtexter samt undervisnings- och bedömningsmaterial,
- identifiera och beskriva centrala forskningsmetoder som används för att studera undervisningsförlopp,
- identifiera och redogöra för syfte, frågeställning, teori, metod och resultat i en vetenskaplig text,
- värdera vetenskaplig text utifrån olika kvalitetskriterier.
Innehåll
Kursen är en fördjupning i matematikdidaktik som vetenskapsområde och undervisningspraktik. Den syftar till att kontextualisera matematikundervisning och matematiklärande i ett större sammanhang, exempelvis i ett kulturellt, specialpedagogiskt eller socialt perspektiv. I kursen behandlas teorier om lärande, undervisning och bedömning, i matematik med fokus på gymnasieelever. Tyngdpunkten ligger dels på bedömning och dokumentation, dels på analys av processen planering-undervisning-utvärdering utifrån olika perspektiv och teorier. Kursen behandlar även olika aspekter av vetenskaplig kvalitet. Fokus ligger på de matematiska begrepp med tillhörande representationsformer som är relevanta för gymnasieelever.
Examinationsformer
Examination sker genom aktivt deltagande i seminarier samt genom muntliga och skriftliga redovisningar.
Arbetsformer
Arbetsformer är föreläsningar, obligatoriska seminarier samt övningar som genomförs enskilt och i grupp.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Matematikdidaktik I 7,5 hp
Övrigt
För studenter i nätbaserad kurs krävs en godtagbar nätuppkoppling och verktyg för kommunikation med ljud och bild via internet.
Summary in English
The course is a development of mathematics education as a discipline and teaching practice. It aims to place the teaching and learning of mathematics in a broader context, such as in a cultural, special education or social perspective. The course deals with theories of learning, teaching and assessment in mathematics with a focus on students in upper secondary school. The emphasis is partly on assessment and documentation, and the analysis of the process of planning teaching evaluation from different perspectives and based on different theories. The course also addresses the various dimensions of scientific quality. The focus is on the mathematical concepts and related forms of representation that are relevant to students in upper secondary school.