Mål
Kursens övergripande mål är att den studerande utifrån aktuell matematikdidaktisk
forskning och teorier om elevers lärande utvecklar sina matematiska förmågor och
kunskaper för att kunna skapa lärandesituationer för elever i grundskolans årskurs
4-6.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för vetenskapliga teorier och forskningsrön som behandlar hur
elever i årskurs 4-6 kan utveckla sina matematiska kunskaper - kommunicera matematik i tal, skrift, bild och handling
- visa grundläggande kunskaper och förmågor inom det matematiska området tal
- formulera matematiska problem med olika innehåll som är anpassade för elever i årskurs 4-6
- lösa olika typer av matematiska problem och analysera lösningar
- visa insikt i och diskutera hur elevers matematiska kunskaper och förmågor utvecklas.
Innehåll
I kursen introduceras forskning om hur elever i årskurs 4-6 lär sig matematik och hur undervisningen kan organiseras, behandlas, diskuteras och följas upp.
Särskild tonvikt läggs under kursen på den studerandes egna matematiska förmågor,kunskaper och utvecklandet av ett matematiskt språk. Via matematiskproblemlösning ges den studerande möjlighet att utveckla sina förmågor och attskapa matematiska problem samt anpassa, variera och kommunicera matematik påsätt som gör det möjligt för elever i årskus 4-6 att utveckla sina matematiskakunskaper.
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Områdesbehörighet 6b/A6b eller motsvarande kunskaper.
Övrigt
För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.
Kursen innehåller en till två fältdagar i årskurs 4-6.