Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- identifiera och beskriva den populära ungdomslitteraturens generella särart
- tillämpa grundläggande litteraturteoretiska termer och begrepp för att tolka och analysera föreliggande texter
- redogöra för den populära ungdomslitteraturens funktion i nya medier
- kommunicera och argumentera både muntligt och skriftligt för egna tolkningar av den populära ungdomslitteraturen
- kunna göra bedömningar baserade på kunskap om sociala och etiska frågor med relevans för studiet av populär litteratur riktad till ungdomar och unga vuxna.
Innehåll
I kursen behandlas populär litteratur som riktas till
ungdomar och unga vuxna, såsom den realistiska ungdomsberättelsen, chick-lit,
fantasy samt utopi och dystopi. Studenterna tillämpar grundläggande
litteraturteoretiska termer och begrepp och analyserar, tolkar och diskuterar ungdomslitteraturens nutida särart. De övar sig också i att hantera redskap för
att analysera ungdomslitteraturen i ett vidare populärkulturellt sammanhang så
som i film och nya medier. Vidare reflekterar de över hur dessa texter för
ungdomar och unga vuxna tematiserar existentiella frågor, som kan vara av
betydelse för ungas personliga utveckling.
Examinationsformer
Kursen examineras genom en hemtentamen samt genom muntlig examination individuellt och i grupp.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, tillämpningsövningar samt olika former av eget arbete under handledning. Närvaro vid föreläsningar är frivillig, medan seminarier, tillämpningsövningar och redovisningar är obligatoriska.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet eller motsvarande kunskaper.
Övrigt
För nätbaserad kurs krävs tillgång till dator, headset, webbkamera och internetuppkoppling. I samband med nätbaserad tentamen krävs en fristående webbkamera.
Summary in English
The course examines popular literature aimed at adolescents and young
adults, such as the realistic youth story, chick-lit, fantasy, and utopia and
dystopia. Basic literary-theoretical concepts and terms are applied. The distinctive character of contemporary
youth literature is analyzed, interpreted and discussed. The
course also provides tools for the analysis of youth literature in a broader
popular cultural context, such as in film and new media. Furthermore, the
student gains insight into how these texts for adolescents and young adults
thematise existential questions, which may be important for young people‘s
personal development.