Kursplan

Litteraturvetenskap I: Barn- och ungdomstexter i samhällsdialog

Kurskod
LI1036
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 1
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Litteraturvetenskap (LIA)
Ämnesgrupp
Litteraturvetenskap
Utbildningsområde
Humanistiska området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Litteraturvetenskap1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2014-03-07.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2014-03-07.
Nedlagd
2018-06-05

Lärandemål

    Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

    • identifiera och beskriva barn- och ungdomslitteraturens generella särart samt visa kunskaper i barn- och ungdomslitteraturens utveckling genom tiderna
    • tillämpa grundläggande litteraturteoretiska termer och begrepp för att tolka och analysera olika verk av barn- och ungdomslitterär karaktär
    • redogöra för berättarkonstens teori i allmänhet och även visa insikt i de speciella villkoren för barn- och ungdomslitteraturens produktion och reception
    • diskutera barn- och ungdomslitteraturens roll, funktion och villkor i skola och samhälle
    • tillämpa, värdera och bedöma barn- och ungdomslitteratur som redskap för barns och ungdomars skriftspråkliga socialisation och personliga utveckling
    • redogöra för barn- och ungdomslitteraturens funktion i nya medier
    • kommunicera och argumentera muntligt och skriftligt för egna tolkningar av barn- och ungdomslitteratur.

    Innehåll

    Kursen utgörs av läsningar och närstudier av främst västerländsk barn- och ungdomslitteratur, dess särart och utveckling. I kursen tillämpas grundläggande litteraturteoretiska termer och begrepp samt berättarkonstens teori i allmänhet. Vidare fokuseras på barn- och ungdomstexters produktions- och konsumtionsvillkor samt texternas funktion i nya medier. Den studerande får också möjlighet att inom ramen för kursen utveckla sin egen språkfärdighet, både muntligt och skriftligt genom att kommunicera och argumentera för egna tolkningar av barn- och ungdomstexter. Den studerande får samtidigt insikt i hur dessa texter blir redskap för barn och ungas personliga utveckling.

    Examinationsformer

    De tentamensformer som förekommer är: salskrivning, hemskrivning, en mindre uppsats samt muntlig examination individuellt och i grupp.

    Arbetsformer

    Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, tillämpningsövningar samt olika former av eget arbete under handledning. Närvaro vid föreläsningar är frivillig, medan seminarier, tillämpningsövningar och redovisningar är obligatoriska.

    Betyg

    Som betygsskala används U–VG.

    Förkunskapskrav

    • Grundläggande behörighet

    Övrigt

    För nätbaserad kurs krävs tillgång till dator, headset, webbkamera och internetuppkoppling. Vid muntliga examinationer är webbkamera obligatoriskt för nätstudenter. I samband med nätbaserad tentamen krävs en fristående webbkamera.

    Ersätter LI1027.

    Summary in English

    On completion of the course, students should be able to:

    • identify and describe the general characteristics of children‘s and youth literature, and demonstrate knowledge and understanding of its development through the ages
    • apply basic terms and concepts from literary theory to interpret and analyze children‘s and youth literature
    • describe the theory of writing in general, as well as demonstrate an understanding of the particular circumstances of the writing and reception of children’s and youth literature
    • discuss the role, function, and terms of children‘s and youth literature in school and society
    • apply, evaluate and assess children’s and youth literature as a tool for children’s and young people’s written language socialization and personal development
    • describe the function of children‘s and youth literature in new media
    • communicate and argue orally and in writing for their own interpretations of children‘s literature.