Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
• vara förtrogen med litteratursökning genom bibliotekskataloger och olika typer av databaser
• problematisera ett litteraturvetenskapligt forskningsområde
• vara förtrogen med ett vetenskapligt skrivsätt och kunna disponera en uppsats väl samt ha förmåga att redovisa litteratur och andra källor på ett stringent sätt
• visa förtrogenhet med olika litteraturvetenskapliga teoriers tillämpning
• ge kritisk respons på andra studenters skriftliga arbeten genom att ge konstruktiv kritik och aktivt delta i en kritisk debatt.
• vara förtrogen med litteratursökning genom bibliotekskataloger och olika typer av databaser
• problematisera ett litteraturvetenskapligt forskningsområde
• vara förtrogen med ett vetenskapligt skrivsätt och kunna disponera en uppsats väl samt ha förmåga att redovisa litteratur och andra källor på ett stringent sätt
• visa förtrogenhet med olika litteraturvetenskapliga teoriers tillämpning
• ge kritisk respons på andra studenters skriftliga arbeten genom att ge konstruktiv kritik och aktivt delta i en kritisk debatt.
Innehåll
Kursen är en individuellt vald fördjupningsuppgift i Litteraturvetenskap där studenten fördjupar sig i någon av kurserna från kurserna: Epiken från antiken till romantiken, 7,5 hp; 1800-talsepiken från realismen till symbolismen, 7,5 hp, Epiken efter 1900, 7,5 hp. Litteraturen väljs i samråd med handledaren.
Examinationsformer
Kursen examineras genom att den studerande dels försvarar sin uppsats vid ett seminarium och dels själv opponerar på annan uppsats framlagd vid seminariet.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av seminarier samt olika former av eget arbete under handledning.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Litteraturvetenskap 22,5 hp
Övrigt
För webbaserad undervisning gäller särskilda arbets- och examinationsformer.
Litteratur
- Jansson, Bo G. (1999) Uppsatsskrivning: några grundläggande regler. I Programhandboken för lärarutbildningarna vid Högskolan Dalarna, Falun. http://www.du.se