Kursplan

Design av IT-system

Kurskod
IK1015
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 1
Institution
Institutionen för information och teknik
Ämnestillhörighet
Informatik (IKA)
Ämnesgrupp
Informatik/Data- och systemvetenskap
Utbildningsområde
Tekniska området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Informatik1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1F
Fastställd
Fastställd i nämnden för Institutionen för information och teknik 2007-01-09.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2007-07-01.

Mål

Kursen skall ge metodologiska kunskaper om design av IT-system som utgör förutsättningar för eTjänster. Studenterna skall tillägna sig kunskaper i och förmåga att genomföra användningsfalls-, användningssituations- och informationsanalys. Ytterligare ett mål med kursen är att studenten skall känna till hur kravspecifikationer bör vara utformade.

Delmoment 1 (1,5 hp)
Efter delmoment 1 skall den studerande:
  • Ha förståelse för design och utveckling av IT-system som förutsättning för eTjänster.
  • Ha förståelse för modeller och metoder för systemutveckling.
  • Ha förståelse för samt kunna reflektera över olika synsätt på systemutveckling.
  • Ha förståelse för hur en kravspecifikation skall vara utformad, samt ha förståelse för IT-upphandling.

Delmoment 2 (1,5 hp)
Efter delmoment 2 skall den studerande:

  • Ha förståelse för analys och utformning av ett IT-system.
  • Ha förståelse för samt kunna göra analyser av användningssituationer, användningsfall och informationsbehov.
  • Ha förståelse för dokument- och gränssnittutformning.

Delmoment 3 (4,5 hp)
Efter delmoment 3 skall den studerande kunna tillämpa och ha förmågan att utifrån tidigare förvärvade kunskaper från delmoment 1 och 2 kunna utforma en kravspecifikation för ett IT-system som skall utgöra förutsättning för en eTjänst som den studerande designat i tidigare kurs.

Innehåll

Kursen är uppdelad i tre delmoment och har följande innehåll.

Delmoment 1 (1,5 hp)
Delmomentet behandlar utveckling av IT-system. I samband med delmomentet kommer modeller, metoder och olika synsätt på systemutveckling att behandlas. Delmomentet behandlar även utformning av kravspecifikationer och IT-upphandling.

Delmoment 2 (1,5 hp)
Delmomentet handlar om analys och utformning av IT-system. Under delmomentet kommer modeller och metoder för användningssituationsanalys, användningsfallsanalys, informationsbehovsanalys att behandlas. Även dokumentutformning och gränssnittsutformning kommer att behandlas.

Delmoment 3 (4,5 hp)
Delmomentet innebär att studenten tillämpar sina kunskaper genom att i ett projektarbete utforma en kravspecifikation för det/de IT-system som ska utgöra förutsättning för de e-tjänster som studenten designat i tidigare kurser.

Examinationsformer

Delmomenten examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter och via muntliga redovisningar utifrån momentets mål.

Arbetsformer

Kursen ges på ett distansöverbryggande och interaktivt sätt och kräver tillgång till en
dator med Internetanslutning. Studiehandledning, föreläsningar, inlämningsuppgifter m.m återfinnes i ett webbaserat kursrum och kan tillgodogöras oberoende av tid och rum. I kursrummet finns för varje delkurs en studiehandledning som innehåller läs-anvisningar, beskrivning av examinationsuppgifter och kriterier för högsta betyg för kursen.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

För delmoment ett och två används betyget U och G och för delmoment tre används något av betygen U, G eller VG. För VG på kursen krävs betyget VG på delmoment tre.

Förkunskapskrav

  • Design av eTjänster 7,5 hp

Övrigt

En dator med motsvarande Windows XP och bredbandsuppkoppling med minst 2Mbit krävs för studierna. Ett headset och s k webbkamera är också ett krav då delar av examinationen sker över internet.

Motsvarar kursen IKB 024 Design av IT-System 5 poäng

Litteratur

  • Apelkrans, Mats / Åbom, Carita. (2001) OOS/UML : en objektorienterad systemutvecklingsmodell för processorienterad affärsutveckling. Studentlitteratur. (445 s). ISBN 91-44-02138-0
  • Goldkuhl G, Cronholm S. (2006) Handlingsbara IT-system – design och utvärdering, version 2. (140 s). http://www.vits.se
  • Hultgren, G. (2007) eTjänster som social interaktion via användning av IT-system – en praktisk teori. Doktorsavhandling, Linköpings Universitet. (120 s). ISBN 978-91-85831-75-3
    Läsanvisning: (Del 3 ca 50s).

Referenslitteratur

  • Goldkuhl, G. & Röstlinger, A. (1998) Förändringsanalys, arbetsmetodik och förhållningssätt för goda förändringsbeslut. Studentlitteratur. (187 s). ISBN 91-44-26371-6
  • Goldkuhl, Göran & Röstlinger, Annie. (2012) Metod och modellering i verksamhetsutveckling [kompendium]. Forskningsgruppen VITS - Linköpings universitet. (31 s). http://www.vits.org/publikationer/dokument/773.pdf