Kursplan

Tyska: Språk och nya medier

Kurskod
GTY2N3
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Tyska (TYA)
Ämnesgrupp
Tyska
Utbildningsområde
Humanistiska området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Tyska1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1F
Fastställd
Fastställd 2021-03-04.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2021-03-04.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • reflektera över mediers påverkan på digitala kommunikationsformers språkliga utformning utifrån olika teoretiska aspekter
  • problematisera textbegreppet i en digital kontext
  • analysera digitala tyskspråkiga texter utifrån lexikala, morfologiska och syntaktiska kriterier
  • sammanställa en korpus genom ett urval av digital text som producerats i en interaktiv situation och genomföra en mindre empirisk studie på denna med hjälp av en relevant metod.

Innehåll

Inom kursen studeras och analyseras digital kommunikation utifrån olika perspektiv och i relation till olika forskningsriktningar inom språk och nya medier. Språk behandlas inom flera typer av digital kommunikation. En mindre empirisk studie på en egen korpus och med en relevant metod genomförs.

Examinationsformer

Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminarier, muntliga presentationer och skriftliga inlämningsuppgifter.

Arbetsformer

Kursens arbetsformer är obligatoriska seminarier. Undervisningen sker på tyska.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Förkunskapskrav

  • Tyska: Skriftlig språkfärdighet II, 7,5 hp och Tyska: Språk- och kulturhistoria med akademiskt skrivande, 7,5 hp

Övrigt

Kursen kan inte användas i en examen tillsammans med kursen Tyska: Språk och nya medier, 7,5 hp, avancerad nivå (TY3006).