Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Identifiera och diskutera förhållandet mellan turistprodukter och tjänster samt turistupplevelser
- Förklara vilken roll sociala interaktioner har vid skapandet av turistupplevelser
- Redogöra för hur företag kan utforma och utveckla upplevelser för turistkonsumtion
- Reflektera över och redogöra för konsekvenserna av framtidens teknik för turismupplevelser
- Kritiskt analysera hur turismupplevelser kan förändra individers beteende
Innehåll
Denna kurs
behandlar upplevelser och
utveckling av upplevelser, i turismsammanhang. Skillnaderna mellan turismprodukter,
tjänster och upplevelser kommer att diskuteras. Samskapandet av
turism och upplevelser i relationer mellan turister och andra kommer vidare att
belysas. Betydelsen av konstruktion och design kommer att behandlas och kopplas
till hur meningsfulla och minnesvärda upplevelser kan skapas. Meningsfulla
turismupplevelser diskuteras under kursen som ett sätt att påverka människors beteende. Detta
område behandlas därefter genom att belysa hållbarhetsbegreppet och kopplingen
mellan förändringar i beteende och upplevelser av meningsfullhet. Kursens
innehåll knyts ihop genom att konsekvenserna av nuvarande och framtida teknik
inom upplevelseproduktion behandlas.
Examinationsformer
Inlämningsuppgift 2,5 hp
Reflektionsprotokoll 2 hp
Grupparbete 3 hp
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier och workshops. I kursen ingår också en exkursion såväl som individuella uppgifter och grupparbete.
Betyg
Som betygsskala används A–F.
Inlämningsuppgift A-F
Reflektionsprotokoll U-G
Grupparbete A-F
Slutbetyget på kursen sätts efter en samlad bedömning av examinator.
Förkunskapskrav
- 30 hp inom programmet International Tourism Management