Lärandemål
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- identifiera och formulera syftet med en marknadsföringskampanj i dialog med kund
- i grupp och utifrån en given yrkesroll och genomförd planering utforma en ändamålsenlig marknadsföringskampanj inom givna budget- och tidsramar grundad på genomförd research och iterativ designprocess
- muntligen och skriftligen redogöra för, diskutera respektive motivera en kampanjs utformning i dialog med kund och målgrupp
- ge adekvat återkoppling på andra personers kampanjförslag utifrån egna erfarenheter
- grundläggande copywriting
- skapa en modern design inspirerad av en känd designer eller designepok.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- föra en dialog kring den grafiska designhistorien
- identifiera sitt eget behov av ytterligare kompetens.
Innehåll
Kursen omsätter och samlar de teoretiska och praktiska kunskaper som studenten förvärvat i tidigare kurser i ett större reklamprojekt: en marknadsföringskampanj. I kursen diskuteras kundrelationer, projektplanering, budgetering och strategier för att precisera uppdragsbeskrivningar.
Studenten tränas att med snäva tids- och budgetramar utforma kampanjmaterial och koncept som uppfyller given uppdragsbeskrivning.
Studenten tränas även att i dialog med kund precisera syftet och förutsättningarna för kampanjen, och utforma kampanjen och dess material. En iterativ designprocess används för att utvärdera och förbättra kampanjens innehåll genom dialog med kampanjens målgrupp.
Processen som leder fram till och motiverar kampanjens utformning presenteras skriftligen i en rapport. Rapporten innehåller allt från precisering av uppdraget, målgruppsbeskrivning och syfte till designförslag och utvärdering. Kampanjförslaget pitchas inför publik där även opponering sker.
Under kursen reflekterar studenten över den egna arbetsinsatsen, arbetsrollen och behov av ytterligare kompetens inför framtiden. Studenten tränas också att ge återkoppling på andra personers kampanjförslag med utgångspunkt i egna erfarenheter.
Studenten får även inblick i den grafiska designhistorien och träning i copywriting.
Studenten tränas att med snäva tids- och budgetramar utforma kampanjmaterial och koncept som uppfyller given uppdragsbeskrivning.
Studenten tränas även att i dialog med kund precisera syftet och förutsättningarna för kampanjen, och utforma kampanjen och dess material. En iterativ designprocess används för att utvärdera och förbättra kampanjens innehåll genom dialog med kampanjens målgrupp.
Processen som leder fram till och motiverar kampanjens utformning presenteras skriftligen i en rapport. Rapporten innehåller allt från precisering av uppdraget, målgruppsbeskrivning och syfte till designförslag och utvärdering. Kampanjförslaget pitchas inför publik där även opponering sker.
Under kursen reflekterar studenten över den egna arbetsinsatsen, arbetsrollen och behov av ytterligare kompetens inför framtiden. Studenten tränas också att ge återkoppling på andra personers kampanjförslag med utgångspunkt i egna erfarenheter.
Studenten får även inblick i den grafiska designhistorien och träning i copywriting.
Examinationsformer
- Inlämningsuppgifter, presentationer och seminarier (6,5 hp)
- Reflektionsprotokoll (1 hp)
Arbetsformer
Föreläsningar, grupparbete, workshops och obligatoriska seminarer.
Betyg
Som betygsskala används U, 3, 4, 5.
Reflektionsprotokoll U-G.Slutbetyget på kursen sätts efter en samlad bedömning av examinator.
Förkunskapskrav
- Trycksaksproduktion, 7,5 högskolepoäng, Grundnivå 1, eller motsvarande kunskaper
- Prepress, 7,5 högskolepoäng, Grundnivå 1, eller motsvarande kunskaper
- Reklamdesign, 7,5 hp, grundnivå
Övrigt
Bedömningar av respektive prestation sker endast under den tidsperiod som framgår av presenterad studiehandledning.
Summary in English
Competence and skills
Upon completion of the course, the student shall be able to:
- identify and formulate the aim of a marketing campaign in dialogue with the client
- in a group, and on the basis of his or her assigned working role and project planning, design an appropriate marketing campaign within predetermined budget limitations and a predetermined timeframe based on conducted research and the iterative design process
- discuss and justify, both orally and in written form, the design of a campaign in dialogue with the client and target audience
- give adequate feedback on other people’s campaign proposals based on his or her own experiences
- carry out fundamental copywriting
- create a modern design inspired by a known designer or design epoch.
Judgement and approach
Upon completion of the course, the student shall be able to:
- discuss the history of graphic design
- identify his or her need for further knowledge.