Kursplan

Text, kommunikation och lärande i en mångkulturell skola

Kurskod
GSV22L
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Svenska (SVE)
Ämnesgrupp
Svenska/Nordiska Språk
Utbildningsområde
Undervisningsområdet, 75%
Humanistiska området, 25%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Svenska språket1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G2F
Fastställd
Fastställd 2018-04-19.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2018-04-19.

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att den studerande utvecklar sina kunskaper om relationer mellan barns kommunikativa förmågor och deras lärande. Den studerande ska också fördjupa sina kunskaper om hur olika kommunikationsformer, såsom tal, text, bild och ljud kan användas för att stimulera barns lärande i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3. Särskilt fokus läggs på villkor för lärande hos flerspråkiga barn. Den studerande ska även sammanställa och diskutera innnehållet i kursen utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt samt utveckla förmåga att självständigt tala och skriva i olika genrer på väl fungerande svenska.

Delkurser

1.
Multimodal kommunikation och gestaltning av kunskap, 9 högskolepoäng

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • diskutera relationer mellan kommunikation, meningsskapande och lärande
  • genom diskussion visa fördjupad kännedom om villkor för andraspråkselevers lärande
  • genom diskussion visa kunskap om de möjligheter som olika uttrycksformer och kommunikationskanaler erbjuder för gestaltande av kunskap och lärande
  • använda metoder för analys av multimodala texter i läromedel
  • redogöra för och tillämpa aktuell forskning angående språkets och kommunikationens betydelse för barns lärande
  • diskutera och argumentera, såväl muntligt som skriftligt med utgångspunkt i mångkulturalitet och kommunikation.

2.
Berättande och tematisk planering, 6 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • gestalta och levandegöra berättelser för barn och medvetet välja innehåll och gestaltningsform för undervisning i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3
  • redogöra för och diskutera hur barns bildspråkliga och musikaliska utveckling samspelar med tal- och skriftspråksutvecklingen
  • praktiskt tillämpa kunskap om hur barns tal- och skriftspråksutveckling kan stimuleras med estetiska uttrycksformer
  • välja innehåll och arbetsformer för ett temaarbete i syfte att stimulera elever med olika språkliga bakgrunder genom användning av olika medier och gestaltningsformer
  • presentera, diskutera, analysera och värdera sitt eget såväl som andras temaarbeten genom oppositionsförfarande utifrån perspektiv på text, kommunikation och lärande i en mångkulturell skola.

Innehåll

Kursen består av två delkurser.

Delkurser

1.
Multimodal kommunikation och gestaltning av kunskap, 9 högskolepoäng

Inom denna delkurs behandlas vetenskapliga perspektiv på verksamhet i klassrum där elever har olika språklig bakgrund. Relationer mellan barns lärande och deras kommunikativa förmågor studeras. Särskilt behandlas forskning från klassrumsverksamhet i de tidigare åren där elevers flerspråkighet främjas. Vidare behandlas den multimodalitet som dagens kommunikationsformer erbjuder och vad detta betyder för barns meningsskapande. Genom analys och tolkning av olika multimodala texter studeras hur språkliga uttryck konstrueras i läromedel och vilken betydelse kontexten har för barns förståelse och verklighetsuppfattning.

2.
Berättande och tematisk planering, 6 högskolepoäng

Den studerande får i denna delkurs möjlighet att prova att levandegöra berättelser med hjälp av olika estetiska uttrycksformer samt reflektera över estetiska arbetsformer som pedagogiska verktyg. I detta sammanhang uppmärksammas hur barns bildspråkliga och musikaliska utveckling samspelar med tal- och skriftspråksutveckling. Den studerande utvecklar ett temaarbete för barn i förskoleklass eller skolans årskurs ett till tre. I planeringen av temaarbetet tillämpas olika multimodala språkformer. Temaarbetet presenteras genom valfri gestaltningsform och diskuteras utifrån elevers olika språkliga bakgrunder.

Examinationsformer

Delkurs 1 examineras genom aktivt deltagande i seminarier och workshops samt redovisningar av analysuppgifter och en skriftlig individuell hemtentamen.
Delkurs 2 examineras genom aktivt deltagande i seminarier och workshops samt presentation av det egna planerade temaarbetet, såväl skriftligt som i annan gestaltande form. Oppositionsförfarande tillämpas vid redovisningen.

Arbetsformer

Arbetsformerna är föreläsningar samt obligatoriskt studiegruppsarbete, seminarier, workshops och fältarbete.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på båda delkurserna.

Betygsrapportering:
Moment 1: Multimodal kommunikation och gestaltning av kunskap - 9 hp
Moment 2: Berättande och tematisk planering - 6 hp

Förkunskapskrav

  • Tematisk kurs inom SO, NO och teknik för grundlärare årskurs F-3, 30 hp, Utveckling och lärande i förskoleklass och grundskolans åk 1-3 (varav 7,5 hp VFU), 15 hp samt Svenska 1 för grundlärare F-3: Barns språkutveckling, språklig variation samt barn- och ungdomslitteratur, 15 hp

Övrigt

Ersätter SV2011.

I kursen ingår en obligatorisk träff om två dagar på campus.
För nätbaserad kurs krävs att den studerande kan kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.