Lärandemål
Delkurser
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- visa förståelse för grundläggande begrepp inom flerspråkighetsfältet
- visa förståelse för och problematisera faktorer som kan påverka individers flerspråkiga utveckling med fokus på barn och ungdomar
- visa förståelse för och diskutera flerspråkig identitet med fokus på barn och ungdomar
- planera och diskutera undervisning med utgångspunkt i flerspråkighet och multimodalitet som resurser för lärande.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- redogöra för svenska språkets struktur i ett tvärspråkligt perspektiv
- urskilja morfologiska, syntaktiska och semantiska drag och benämna dem med språkvetenskaplig terminologi
- visa grundläggande kunskaper om den grammatiska och lexikala utvecklingen hos ungdomar med svenska som första och andraspråk
- analysera och bedöma talad och skriven andraspråkssvenska på olika nivåer
- tillämpa sina kunskaper i genomförandet av en enkel performansanalys.
- redogöra för svenska språkets uttal i ett andraspråksperspektiv
- visa förståelse för talets allmänna villkor liksom för de skillnader som ligger till grund för olika språks fonologi.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- redogöra för några grundläggande begrepp och teoretiska perspektiv på migration
- redogöra för svensk språk-, migrations- och minoritetsspråkspolitik i ett nutida och historiskt perspektiv
- diskutera frågor om språkbyte och språkbevarande i relation till språkpolitik och språkattityder med särskilt fokus på de nationella minoritetsspråken
- kritiskt reflektera över och diskutera frågor om mångfald, etnicitet, minoritet och identitet i skolan med utgångspunkt i styrdokument
- kritiskt reflektera över och diskutera hur rasism och diskriminering tar sig uttryck och kan motverkas i skolan.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- visa grundläggande förståelse för teorier gällande andraspråksinlärning och interkulturellt lärande
- visa förståelse för och diskutera mottagande av nyanlända elever i den svenska skolan med utgångspunkt i interkulturella och flerspråkiga förhållningssätt
- planera, analysera och reflektera om undervisning i svenska som andraspråk och göra relevanta prioriteringar utifrån centrala teorier för andraspråksinlärning och interkulturellt lärande samt gällande styrdokument
- göra väl avvägda val när det gäller arbetssätt och undervisningsform utifrån aktuell situation och målgrupp
- visa förmåga att planera pedagogisk verksamhet där andraspråksinlärare ingår
- visa grundläggande kunskaper om teorier om relationer mellan språk och lärande.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- planera undervisning för att främja elevers utveckling av strategier för läsande och skrivande med utgångspunkt i elevers tidigare skriftspråksfärdigheter både på svenska och andra språk
- visa förståelse för kartläggningens syfte och genomförande för mottagande och undervisning av nyanlända elever
- planera undervisning för ungdomar med kort eller ingen tidigare skolgång
- visa kännedom om vad som kännetecknar avancerade strategier för läsande och skrivande
- visa förståelse för skriftspråkets betydelse i skolans olika ämnen
- möta, ta till vara och utveckla de kunskaper och erfarenheter som elever har från olika textvärldar som de mött utanför skolan, i synnerhet digitala textvärldar
- planera och organisera undervisning som gynnar elevers användande av digitala verktyg
- beskriva hur faktorer som kön samt sociokulturell bakgrund kan påverka elevers skriftspråksanvändning och användning av digitala verktyg
- tillägna sig och reflektera över en forskningstext inom litteracitetsområdet
- skriva en reflekterande rapport av en forskningstext enligt vedertagna akademiska normer.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- visa god förståelse för svenska språkets struktur i ett andraspråksperspektiv
- bedöma och analysera inlärarspråk, vad gäller uttal, morfologi, semantik och syntax
- visa förståelse för ungdomars talutveckling, både vad gäller perception och produktion
- visa goda insikter i den temporala delen av svensk prosodi som innefattar de fonolgiska kontrasterna betoning och kvantitet
- analysera ett språkprov enligt prosodiska grundprinciper och visa förståelse för hur de kan tillämpas i undervisningen.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- beskriva, använda och problematisera olika arbetssätt för undervisning och deras relation till olika typer av bedömning av språkutveckling
- visa fördjupade kunskaper om hur tal och skrift kan kartläggas, dokumenteras, analyseras och bedömas
- visa förmåga att dokumentera och bedöma elevernas genrekompetens genom att beskriva grundläggande drag i kunskapsrelaterat skolspråk
- visa medvetenhet om grundläggande särdrag vad gäller det kunskapsrelaterade språk som används i skolans olika ämnen
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- redogöra för och analysera grundläggande drag i klassrumsinteraktion
- redogöra för interaktionens betydelse för andraspråksutveckling
- redogöra för några teoretiska perspektiv på relationer mellan interaktion, lärande och andraspråksutveckling
- redgöra för begreppen kodväxling, transspråkande och heteroglossia
- visa förståelse för attityder till olika typer av språkanvändning samt fenomenet multietniskt ungdomsspråk och diskutera dess implikationer
- genomföra en transkription och mindre analys av talad interaktion utifrån någon etablerad konvention
- bedöma och diskutera andraspråktalares talade språk i ett kommunikativt perspektiv.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- redogöra för de huvudfrågor som behandlas i samtida nationell och internationell andraspråksforskning
- diskutera styrkor och svagheter hos olika typer av forskningsperspektiv inom andraspråksforskning
- relatera olika typer av kunskap som genererats inom andraspråksforskningen till teorier och vetenskapliga perspektiv.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- visa förmåga att analysera och problematisera läsande och skrivande i ett andraspråksperspektiv med utgångspunkt i några olika teoretiska perspektiv
- analysera och reflektera över en forskningstext inom litteracitetsområdet
- planera arbete med skönlitteratur i undervisningen i svenska som andraspråk
- använda några metoder för analys av skönlitterära texter relevanta för undervisning i svenska som andraspråk i gymnasieskolan
- visa förmåga att planera undervisning där elever som tidigare inte kunnat läsa och skriva ingår
- kontrastera latinska skriftsystem mot andra skriftsystem
- redogöra för vad som kännetecknar avancerade strategier för läsande och skrivande
- planera undervisning som främjar elevers utveckling av strategier för läsande och skrivande, med utgångspunkt i deras tidigare skriftspråkserfarenheter både på svenska och andra språk.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- visa förmåga att formulera en avgränsad problemställning och utifrån den söka, samla, värdera samt tolka och analysera relevant information samt därvid följa gängse forskningsetiska regler
- genomföra en självständig studie med anknytning till andraspråksforskning, relevant teorianknytning och metod, samt argumentation som vilar på litteraturstudier och väl genomförd materialinsamling
- med god språklig kommunikationsförmåga presentera egna resultat och argumentera för dem
- självständigt och kritiskt analysera och diskutera andra uppsatser utifrån vetenskaplighet och tillämpad metod, samt i form av konstruktiv respons diskutera resultaten i dialog med andra studenter.
Innehåll
Delkurser
I denna delkurs behandlas flerspråkighet på individ-, grupp- och samhällsnivå. Grundläggande begrepp inom flerspråkighetsfältet diskuteras och faktorer som kan påverka individens flerspråkiga utveckling och identitet belyses. Den studerande genomför en didaktisk uppgift där flerspråkighet och multimodalitet uppmärksammas som resurs för lärande.
I
delkursen behandlas det svenska språkets struktur ur ett språktypologiskt och
tvärspråkligt perspektiv främst vad gäller fonologi, morfologi, syntax och
lexikon. Särskild tyngdpunkt läggs på sådana företeelser som brukar orsaka
svårigheter för inlärare av svenska som andraspråk. Genom användning av
performansanalys analyseras autentiskt elevmaterial. Vidare diskuteras
grammatikens roll i undervisningen i svenska som andraspråk. Delkursen innehåller
också en kritisk orientering om ordböcker, grammatiska handböcker och annan
hjälplitteratur.
Denna delkurs behandlar språklig och kulturell mångfald i samhället och i skolan. Språk, språkanvändning och utbildning belyses utifrån ett maktperspektiv inom vilket relationer mellan minoritet och majoritet diskuteras. Grundläggande teorier kring migration presenteras med inriktning mot svensk migrationspolitik i ett historiskt perspektiv. Även transnationella relationer mellan de länder som individer migrerat från och Sverige behandlas. Detta behandlas bland annat genom läsning av skönlitteratur som analyseras och diskuteras i kursen. Språk- och minoritetsspråkpolitik belyses och diskuteras med särskilt fokus på de nationella minoritetsspråken. Centrala begrepp som belyses och diskuteras är språkpolitik, mångkultur, mångfald, integration, etnisk maktordning, rasism, diskriminering, minoritet samt språkbyte/språkbevarande. Språkliga hierarkier och språkattityder studeras i anslutning till frågor om språkvård och språkplanering i samhället och i skolan. Maktfrågor som diskriminerande strukturer, etnisk maktordning och rasism inom utbildningsväsendet och samhället behandlas.
I denna delkurs behandlas didaktiska frågor för undervisning i svenska som andraspråk men även planering och organisering av samarbete med modersmålslärare- och handledare samt andra ämneslärare. Inom delkursens ram behandlas grundläggande teorier och begrepp om språk- och kunskapsutveckling i ett andraspråksperspektiv där tid för att lära ett andraspråk, bas och utbyggnad, vardagsspråk, skolspråk och ämnesspråk belyses. Ett interkulturellt förhållningssätt introduceras och diskuteras och särskilt fokus riktas mot mottagande och bemötande av nyanlända elever i skolan. Genrepedagogik och transspråkande som pedagogik introduceras och diskuteras likväl som andra språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt.
I denna delkurs behandlas internationell och nationell
forskning om skriftspråksutveckling och skriftspråksanvändning i ett
flerspråkighets- och andraspråksperspektiv. Inom ramen för delkursen ska den studerande tillägna sig och
reflektera över en forskningstext inom litteracitetsområdet, och skriva en
reflekterande rapport av en forskningstext enligt vedertagna akademiska normer.
Inom delkursens ram ska den studerande planera undervisning för att främja elevers
utveckling av strategier för läsande och skrivande med utgångspunkt i elevers
tidigare skriftspråksfärdigheter både på svenska och andra språk samt möta, ta till
vara och utveckla de kunskaper och erfarenheter som elever har från olika
textvärldar som de mött utanför skolan, i synnerhet digitala textvärldar. Även
frågor om kartläggning av elevers (skol)bakgrund, eventuell yrkeserfarenhet,
kunskaper, intressen och förväntningar ingår i denna delkurs.
I denna delkurs
analyseras fraser och satser ur ett andraspråksperspektiv, med huvudsaklig
inriktning på nominalfraser, huvudsatser och bisatser samt referens. Vidare
ingår en fördjupning i svenskans fonetik i kontrastivt perspektiv med fokus på
prosodiska företeelser. I delkursen studeras även ordförrådets utveckling hos
andraspråksinlärare. Även i denna delkurs ingår
bedömning av autentiskt elevmaterial.
Delkursen behandlar olika typer av talat och skrivet språk och särskilt vad som är specifikt för utveckling av svenska som andraspråk. Varierande sätt att arbeta med språkutveckling presenteras, där olika aspekter av, samt metoder för, bedömning och dokumentation diskuteras och problematiseras. Inom delkursens ram behandlas även grundläggande skillnader i uppbyggnad av olika typer av texter, såväl talade som skrivna, i skolans olika ämnen. Delkursen belyser även grundläggande faktorer för utvecklingen av ett kunskapsrelaterat språk, det vill säga det språk som används för att konstituera och utveckla kunskap i skolans olika ämnen. Bedömning av autentiskt elevmaterial är en del även i denna delkurs.
I delkursen behandlas och diskuteras interaktionens betydelse för lärande och andraspråksutveckling med fokus på klassrum och skola. Den studerande möter olika teoretiska perspektiv på relationer mellan interaktion, lärande och andraspråksutveckling. Vidare presenteras och problematiseras olika typer av klassrumsdiskurs och dess implikationer för lärande och språkutveckling. Attityder till flerspråkighet, modersmål och så kallad brytning diskuteras och problematiseras. Fenomenet multietniska ungdomsspråk belyses och diskuteras. Under delkursen tillägnar sig den studerande grundläggande redskap för att analysera talad interaktion. Inom delkursens ram genomför den studerande en observation av interaktion i klassrumsmiljö samt analyserar denna. Den studerande genomför även en bedömning av en inlärares tal. Kunskap om språkanvändningsmönster, såsom kodväxling, transspråkande, heteroglossia etc behandlas bland annat i denna delkurs. Bedömning av autentiskt elevmaterial ingår även i denna delkurs, liksom frågor om hur man uppmuntrar och organiserar tidig inkludering och interaktion mellan svenskspråkiga och flerspråkiga elever inom och utanför skolan.
Inom delkursens ram ska den studerande orientera sig om andraspråksforskningens huvudfrågor, teorier, forskningsmetoder och resultat. Den studerande fördjupar kunskaper om ett vetenskapligt arbetssätt inom ämnesområdet. Inom delkursen behandlas tvåspråkighet ur tre perspektiv, ett samhällsperspektiv, ett individperspektiv samt ett språkligt perspektiv.
I denna delkurs behandlas skriftspråkande i ett flerspråkigt perspektiv i gymnasieskolan med fokus på tre teman: skönlitteratur, skriftspråksutveckling för elever som inte tidigare haft möjlighet att lära sig att läsa och skriva samt utveckling av avancerade strategier för läsning och skrivning. Delkursen behandlar litteracitet i relation till undervisning, mångkultur och flerspråkighet. Inom delkursens ram behandlas skönlitteraturens roll med koppling till andraspråksundervisning. Vidare belyses metoder för att analysera skönlitterära texter och den studerande genomför en textanalys av ett eller flera litterära verk. Den studerande utvecklar även sin förmåga att göra didaktiska ställningstaganden samt att kritiskt kunna förhålla sig tlll arbete med skönlitteratur inom undervisningen i svenska som andraspråk. Särskilt behandlas undervisning av elever som saknar eller har kort tidigare skolutbildning. Stor vikt läggs vid att i undervisningen bygga på elevers tidigare skriftspråkserfarenheter och färdigheter i andra språk. Även inom denna delkurs analyserar och reflekterar den studerande över en forskningstext inom litteracitetsområdet.
Inom denna delkurs genomför
den studerande en självständig studie som presenteras i form av en uppsats inom ämnesområdet svenska som
andraspråk. Uppsatsen redovisas skriftligt samt diskuteras i en
uppsatsventilering. I delkursen ingår också att den studerande opponerar på en
medstuderandes uppsats samt försvarar sin egen.
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på minst 67,5 hp.
Betygsrapportering:
Modul 1: Flerspråkighet - 7,5 hp
Modul 2: Svenska språkets struktur i ett andraspråksperspektiv I - 7,5 hp
Modul 3: Flerspråkighet, migration och mångfald - 7,5 hp
Modul 4: Lärande i det flerspråkiga och mångkulturella klassrummet - 7,5 hp
Modul 5: Skrift i skolan och det moderna samhället - 7,5 hp
Modul 6: Svenska språkets struktur i ett andraspråksperspektiv II - 7,5 hp
Modul 7: Arbetssätt för dokumentation och bedömning - 7,5 hp
Modul 8: Interaktion och lärande i flerspråkiga sammanhang - 7,5 hp
Modul 9: Andraspråksforskning: en forskningsöversikt - 7,5 hp
Modul 10: Litteracitetsarbete i gymnasieskolan - 7,5 hp
Modul 11: Uppsats - 15 hp
Förkunskapskrav
- Lärarexamen
Övrigt
Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i lärarfortbildningen enligt Förordning (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare samt fritidspedagoger och motsvarande. Se Skolverkets webbplats http://www.skolverket.se.
Den
som söker till denna kurs utan godkännande från skolhuvudmannen är inte
behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.
För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.
Ersätter SS1094.