Kursplan

Svenska som andraspråk för lärare i gymnasiet, 90 hp (1-90 hp). Ingår i Lärarlyftet II

Kurskod
GSS23P
Poäng
90 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Svenska som andraspråk (SSA)
Ämnesgrupp
Svenska som andraspråk
Utbildningsområde
Humanistiska området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Svenska som andraspråk1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2018-08-29.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2018-08-29.
Nedlagd
2022-02-01

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att den studerande utvecklar fördjupade och vidgade kunskaper i svenska som andraspråk i ett didaktiskt perspektiv. Vidare utvecklar den studerande inom kursen förståelse för såväl ämnesteoretiska som ämnesdidaktiska frågor. Den studerande utvecklar även sina ämnesdidaktiska färdigheter och förmåga att tillägna sig och kritiskt granska men även producera vetenskapliga texter. Inom ramen för kursen utvecklar också den studerande sin värderingsförmåga och förhållningssätt för att planera, genomföra och utvärdera utbildning för elever med svenska som andraspråk. Sammantaget utvecklar den studerande genom denna kurs kunskap och förståelse inom svenska som andraspråk, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor. Vidare utvecklar den studerande förmåga att samla, värdera och kritiskt tolka information i en problemställning av relevans för svenska som andraspråk, samt förmåga att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer. Den studerande utvecklar även förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, liksom att inom ämnesområdet svenska som andraspråk göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.

Delkurser

1.
Flerspråkighet, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • visa förståelse för grundläggande begrepp inom flerspråkighetsfältet
  • visa förståelse för och problematisera faktorer som kan påverka individers flerspråkiga utveckling med fokus på barn och ungdomar
  • visa förståelse för och diskutera flerspråkig identitet med fokus på barn och ungdomar
  • planera och diskutera undervisning med utgångspunkt i flerspråkighet och multimodalitet som resurser för lärande.

2.
Svenska språkets struktur i ett andraspråksperspektiv I, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för svenska språkets struktur i ett tvärspråkligt perspektiv
  • urskilja morfologiska, syntaktiska och semantiska drag och benämna dem med språkvetenskaplig terminologi
  • visa grundläggande kunskaper om den grammatiska och lexikala utvecklingen hos ungdomar med svenska som första och andraspråk
  • analysera och bedöma talad och skriven andraspråkssvenska på olika nivåer
  • tillämpa sina kunskaper i genomförandet av en enkel performansanalys.
  • redogöra för svenska språkets uttal i ett andraspråksperspektiv
  • visa förståelse för talets allmänna villkor liksom för de skillnader som ligger till grund för olika språks fonologi.

3.
Flerspråkighet, migration och mångfald, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för några grundläggande begrepp och teoretiska perspektiv på migration
  • redogöra för svensk språk-, migrations- och minoritetsspråkspolitik i ett nutida och historiskt perspektiv
  • diskutera frågor om språkbyte och språkbevarande i relation till språkpolitik och språkattityder med särskilt fokus på de nationella minoritetsspråken
  • kritiskt reflektera över och diskutera frågor om mångfald, etnicitet, minoritet och identitet i skolan med utgångspunkt i styrdokument
  • kritiskt reflektera över och diskutera hur rasism och diskriminering tar sig uttryck och kan motverkas i skolan.

4.
Lärande i det flerspråkiga och mångkulturella klassrummet, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • visa grundläggande förståelse för teorier gällande andraspråksinlärning och interkulturellt lärande
  • visa förståelse för och diskutera mottagande av nyanlända elever i den svenska skolan med utgångspunkt i interkulturella och flerspråkiga förhållningssätt
  • planera, analysera och reflektera om undervisning i svenska som andraspråk och göra relevanta prioriteringar utifrån centrala teorier för andraspråksinlärning och interkulturellt lärande samt gällande styrdokument
  • göra väl avvägda val när det gäller arbetssätt och undervisningsform utifrån aktuell situation och målgrupp
  • visa förmåga att planera pedagogisk verksamhet där andraspråksinlärare ingår
  • visa grundläggande kunskaper om teorier om relationer mellan språk och lärande.

5.
Skrift i skolan och det moderna samhället, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • planera undervisning för att främja elevers utveckling av strategier för läsande och skrivande med utgångspunkt i elevers tidigare skriftspråksfärdigheter både på svenska och andra språk
  • visa förståelse för kartläggningens syfte och genomförande för mottagande och undervisning av nyanlända elever
  • planera undervisning för ungdomar med kort eller ingen tidigare skolgång
  • visa kännedom om vad som kännetecknar avancerade strategier för läsande och skrivande
  • visa förståelse för skriftspråkets betydelse i skolans olika ämnen
  • möta, ta till vara och utveckla de kunskaper och erfarenheter som elever har från olika textvärldar som de mött utanför skolan, i synnerhet digitala textvärldar
  • planera och organisera undervisning som gynnar elevers användande av digitala verktyg
  • beskriva hur faktorer som kön samt sociokulturell bakgrund kan påverka elevers skriftspråksanvändning och användning av digitala verktyg
  • tillägna sig och reflektera över en forskningstext inom litteracitetsområdet
  • skriva en reflekterande rapport av en forskningstext enligt vedertagna akademiska normer.

6.
Svenska språkets struktur i ett andraspråksperspektiv II, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • visa god förståelse för svenska språkets struktur i ett andraspråksperspektiv
  • bedöma och analysera inlärarspråk, vad gäller uttal, morfologi, semantik och syntax
  • visa förståelse för ungdomars talutveckling, både vad gäller perception och produktion
  • visa goda insikter i den temporala delen av svensk prosodi som innefattar de fonolgiska kontrasterna betoning och kvantitet
  • analysera ett språkprov enligt prosodiska grundprinciper och visa förståelse för hur de kan tillämpas i undervisningen.

7.
Arbetssätt för dokumentation och bedömning, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • beskriva, använda och problematisera olika arbetssätt för undervisning och deras relation till olika typer av bedömning av språkutveckling
  • visa fördjupade kunskaper om hur tal och skrift kan kartläggas, dokumenteras, analyseras och bedömas
  • visa förmåga att dokumentera och bedöma elevernas genrekompetens genom att beskriva grundläggande drag i kunskapsrelaterat skolspråk
  • visa medvetenhet om grundläggande särdrag vad gäller det kunskapsrelaterade språk som används i skolans olika ämnen

8.
Interaktion och lärande i flerspråkiga sammanhang, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för och analysera grundläggande drag i klassrumsinteraktion
  • redogöra för interaktionens betydelse för andraspråksutveckling
  • redogöra för några teoretiska perspektiv på relationer mellan interaktion, lärande och andraspråksutveckling
  • redgöra för begreppen kodväxling, transspråkande och heteroglossia
  • visa förståelse för attityder till olika typer av språkanvändning samt fenomenet multietniskt ungdomsspråk och diskutera dess implikationer
  • genomföra en transkription och mindre analys av talad interaktion utifrån någon etablerad konvention
  • bedöma och diskutera andraspråktalares talade språk i ett kommunikativt perspektiv.

9.
Andraspråksforskning: en forskningsöversikt, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för de huvudfrågor som behandlas i samtida nationell och internationell andraspråksforskning
  • diskutera styrkor och svagheter hos olika typer av forskningsperspektiv inom andraspråksforskning
  • relatera olika typer av kunskap som genererats inom andraspråksforskningen till teorier och vetenskapliga perspektiv.

10.
Litteracitetsarbete i gymnasieskolan, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • visa förmåga att analysera och problematisera läsande och skrivande i ett andraspråksperspektiv med utgångspunkt i några olika teoretiska perspektiv
  • analysera och reflektera över en forskningstext inom litteracitetsområdet
  • planera arbete med skönlitteratur i undervisningen i svenska som andraspråk
  • använda några metoder för analys av skönlitterära texter relevanta för undervisning i svenska som andraspråk i gymnasieskolan
  • visa förmåga att planera undervisning där elever som tidigare inte kunnat läsa och skriva ingår
  • kontrastera latinska skriftsystem mot andra skriftsystem
  • redogöra för vad som kännetecknar avancerade strategier för läsande och skrivande
  • planera undervisning som främjar elevers utveckling av strategier för läsande och skrivande, med utgångspunkt i deras tidigare skriftspråkserfarenheter både på svenska och andra språk.

11.
Uppsats, 15 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • visa förmåga att formulera en avgränsad problemställning och utifrån den söka, samla, värdera samt tolka och analysera relevant information samt därvid följa gängse forskningsetiska regler
  • genomföra en självständig studie med anknytning till andraspråksforskning, relevant teorianknytning och metod, samt argumentation som vilar på litteraturstudier och väl genomförd materialinsamling
  • med god språklig kommunikationsförmåga presentera egna resultat och argumentera för dem
  • självständigt och kritiskt analysera och diskutera andra uppsatser utifrån vetenskaplighet och tillämpad metod, samt i form av konstruktiv respons diskutera resultaten i dialog med andra studenter.

Innehåll

Kursen består av elva delkurser. I kursens fyra första delkurser utvecklar den studerande kunskaper inom flerspråkighet på individ- och samhällsnivå, svensk grammatik och lexikon i ett andraspråksperspektiv, flerspråkighet, migration och mångfald samt lärande i det flerspråkiga och mångkulturella klassrummet. I de efterföljande fyra delkurserna utvecklar den studerande kunskap om litteracitet utifrån ett flerspråkighets- och andraspråksperspektiv, kartläggning, bedömning och dokumentation samt interaktion i flerspråkiga sammanhang. Vidare fördjupar den studerande sina kunskaper om svenska språkets struktur i ett didaktiskt andraspråksperspektiv. Samtliga delkurser har en didaktisk inriktning där den studerande utvecklar sina färdigheter att planera, genomföra och analysera undervisning för nyanlända och flerspråkiga elever med svenska som andraspråk, utifrån teorier om flerspråkighet och mångfald som resurser. I samtliga delkurser relateras innehållet såväl till aktuella styrdokument som till relevant forskning inom området.

Delkurser

1.
Flerspråkighet, 7,5 högskolepoäng

I denna delkurs behandlas flerspråkighet på individ-, grupp- och samhällsnivå. Grundläggande begrepp inom flerspråkighetsfältet diskuteras och faktorer som kan påverka individens flerspråkiga utveckling och identitet belyses. Den studerande genomför en didaktisk uppgift där flerspråkighet och multimodalitet uppmärksammas som resurs för lärande.

2.
Svenska språkets struktur i ett andraspråksperspektiv I, 7,5 högskolepoäng

I delkursen behandlas det svenska språkets struktur ur ett språktypologiskt och tvärspråkligt perspektiv främst vad gäller fonologi, morfologi, syntax och lexikon. Särskild tyngdpunkt läggs på sådana företeelser som brukar orsaka svårigheter för inlärare av svenska som andraspråk. Genom användning av performansanalys analyseras autentiskt elevmaterial. Vidare diskuteras grammatikens roll i undervisningen i svenska som andraspråk. Delkursen innehåller också en kritisk orientering om ordböcker, grammatiska handböcker och annan hjälplitteratur.

3.
Flerspråkighet, migration och mångfald, 7,5 högskolepoäng

Denna delkurs behandlar språklig och kulturell mångfald i samhället och i skolan. Språk, språkanvändning och utbildning belyses utifrån ett maktperspektiv inom vilket relationer mellan minoritet och majoritet diskuteras. Grundläggande teorier kring migration presenteras med inriktning mot svensk migrationspolitik i ett historiskt perspektiv. Även transnationella relationer mellan de länder som individer migrerat från och Sverige behandlas. Detta behandlas bland annat genom läsning av skönlitteratur som analyseras och diskuteras i kursen. Språk- och minoritetsspråkpolitik belyses och diskuteras med särskilt fokus på de nationella minoritetsspråken. Centrala begrepp som belyses och diskuteras är språkpolitik, mångkultur, mångfald, integration, etnisk maktordning, rasism, diskriminering, minoritet samt språkbyte/språkbevarande. Språkliga hierarkier och språkattityder studeras i anslutning till frågor om språkvård och språkplanering i samhället och i skolan. Maktfrågor som diskriminerande strukturer, etnisk maktordning och rasism inom utbildningsväsendet och samhället behandlas.

4.
Lärande i det flerspråkiga och mångkulturella klassrummet, 7,5 högskolepoäng

I denna delkurs behandlas didaktiska frågor för undervisning i svenska som andraspråk men även planering och organisering av samarbete med modersmålslärare- och handledare samt andra ämneslärare. Inom delkursens ram behandlas grundläggande teorier och begrepp om språk- och kunskapsutveckling i ett andraspråksperspektiv där tid för att lära ett andraspråk, bas och utbyggnad, vardagsspråk, skolspråk och ämnesspråk belyses. Ett interkulturellt förhållningssätt introduceras och diskuteras och särskilt fokus riktas mot mottagande och bemötande av nyanlända elever i skolan. Genrepedagogik och transspråkande som pedagogik introduceras och diskuteras likväl som andra språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt.

5.
Skrift i skolan och det moderna samhället, 7,5 högskolepoäng

I denna delkurs behandlas internationell och nationell forskning om skriftspråksutveckling och skriftspråksanvändning i ett flerspråkighets- och andraspråksperspektiv. Inom ramen för delkursen ska den studerande tillägna sig och reflektera över en forskningstext inom litteracitetsområdet, och skriva en reflekterande rapport av en forskningstext enligt vedertagna akademiska normer. Inom delkursens ram ska den studerande planera undervisning för att främja elevers utveckling av strategier för läsande och skrivande med utgångspunkt i elevers tidigare skriftspråksfärdigheter både på svenska och andra språk samt möta, ta till vara och utveckla de kunskaper och erfarenheter som elever har från olika textvärldar som de mött utanför skolan, i synnerhet digitala textvärldar. Även frågor om kartläggning av elevers (skol)bakgrund, eventuell yrkeserfarenhet, kunskaper, intressen och förväntningar ingår i denna delkurs.

6.
Svenska språkets struktur i ett andraspråksperspektiv II, 7,5 högskolepoäng

I denna delkurs analyseras fraser och satser ur ett andraspråksperspektiv, med huvudsaklig inriktning på nominalfraser, huvudsatser och bisatser samt referens. Vidare ingår en fördjupning i svenskans fonetik i kontrastivt perspektiv med fokus på prosodiska företeelser. I delkursen studeras även ordförrådets utveckling hos andraspråksinlärare. Även i denna delkurs ingår bedömning av autentiskt elevmaterial.

7.
Arbetssätt för dokumentation och bedömning, 7,5 högskolepoäng

Delkursen behandlar olika typer av talat och skrivet språk och särskilt vad som är specifikt för utveckling av svenska som andraspråk. Varierande sätt att arbeta med språkutveckling presenteras, där olika aspekter av, samt metoder för, bedömning och dokumentation diskuteras och problematiseras. Inom delkursens ram behandlas även grundläggande skillnader i uppbyggnad av olika typer av texter, såväl talade som skrivna, i skolans olika ämnen. Delkursen belyser även grundläggande faktorer för utvecklingen av ett kunskapsrelaterat språk, det vill säga det språk som används för att konstituera och utveckla kunskap i skolans olika ämnen. Bedömning av autentiskt elevmaterial är en del även i denna delkurs.

8.
Interaktion och lärande i flerspråkiga sammanhang, 7,5 högskolepoäng

I delkursen behandlas och diskuteras interaktionens betydelse för lärande och andraspråksutveckling med fokus på klassrum och skola. Den studerande möter olika teoretiska perspektiv på relationer mellan interaktion, lärande och andraspråksutveckling. Vidare presenteras och problematiseras olika typer av klassrumsdiskurs och dess implikationer för lärande och språkutveckling. Attityder till flerspråkighet, modersmål och så kallad brytning diskuteras och problematiseras. Fenomenet multietniska ungdomsspråk belyses och diskuteras. Under delkursen tillägnar sig den studerande grundläggande redskap för att analysera talad interaktion. Inom delkursens ram genomför den studerande en observation av interaktion i klassrumsmiljö samt analyserar denna. Den studerande genomför även en bedömning av en inlärares tal. Kunskap om språkanvändningsmönster, såsom kodväxling, transspråkande, heteroglossia etc behandlas bland annat i denna delkurs. Bedömning av autentiskt elevmaterial ingår även i denna delkurs, liksom frågor om hur man uppmuntrar och organiserar tidig inkludering och interaktion mellan svenskspråkiga och flerspråkiga elever inom och utanför skolan.

9.
Andraspråksforskning: en forskningsöversikt, 7,5 högskolepoäng

Inom delkursens ram ska den studerande orientera sig om andraspråksforskningens huvudfrågor, teorier, forskningsmetoder och resultat. Den studerande fördjupar kunskaper om ett vetenskapligt arbetssätt inom ämnesområdet. Inom delkursen behandlas tvåspråkighet ur tre perspektiv, ett samhällsperspektiv, ett individperspektiv samt ett språkligt perspektiv.

10.
Litteracitetsarbete i gymnasieskolan, 7,5 högskolepoäng

I denna delkurs behandlas skriftspråkande i ett flerspråkigt perspektiv i gymnasieskolan med fokus på tre teman: skönlitteratur, skriftspråksutveckling för elever som inte tidigare haft möjlighet att lära sig att läsa och skriva samt utveckling av avancerade strategier för läsning och skrivning. Delkursen behandlar litteracitet i relation till undervisning, mångkultur och flerspråkighet. Inom delkursens ram behandlas skönlitteraturens roll med koppling till andraspråksundervisning. Vidare belyses metoder för att analysera skönlitterära texter och den studerande genomför en textanalys av ett eller flera litterära verk. Den studerande utvecklar även sin förmåga att göra didaktiska ställningstaganden samt att kritiskt kunna förhålla sig tlll arbete med skönlitteratur inom undervisningen i svenska som andraspråk. Särskilt behandlas undervisning av elever som saknar eller har kort tidigare skolutbildning. Stor vikt läggs vid att i undervisningen bygga på elevers tidigare skriftspråkserfarenheter och färdigheter i andra språk. Även inom denna delkurs analyserar och reflekterar den studerande över en forskningstext inom litteracitetsområdet.

11.
Uppsats, 15 högskolepoäng

Inom denna delkurs genomför den studerande en självständig studie som presenteras i form av en uppsats inom ämnesområdet svenska som andraspråk. Uppsatsen redovisas skriftligt samt diskuteras i en uppsatsventilering. I delkursen ingår också att den studerande opponerar på en medstuderandes uppsats samt försvarar sin egen.

Examinationsformer

Delkurserna 1-10 examineras fortlöpande genom aktivt deltagande i seminarier, skriftliga och muntliga uppgifter samt hemtentamen. Delkurs 11 examineras genom den skrivna uppsatsen samt ventilering.

Arbetsformer

Arbetet bedrivs i form av föreläsningar, obligatoriska nätbaserade seminarier, fältarbete, diskussionsforum och handledning.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på minst 67,5 hp.

Betygsrapportering:
Modul 1: Flerspråkighet - 7,5 hp
Modul 2: Svenska språkets struktur i ett andraspråksperspektiv I - 7,5 hp
Modul 3: Flerspråkighet, migration och mångfald - 7,5 hp
Modul 4: Lärande i det flerspråkiga och mångkulturella klassrummet - 7,5 hp
Modul 5: Skrift i skolan och det moderna samhället - 7,5 hp
Modul 6: Svenska språkets struktur i ett andraspråksperspektiv II - 7,5 hp
Modul 7: Arbetssätt för dokumentation och bedömning - 7,5 hp
Modul 8: Interaktion och lärande i flerspråkiga sammanhang - 7,5 hp
Modul 9: Andraspråksforskning: en forskningsöversikt - 7,5 hp
Modul 10: Litteracitetsarbete i gymnasieskolan - 7,5 hp
Modul 11: Uppsats - 15 hp

Förkunskapskrav

  • Lärarexamen

Övrigt

Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i lärarfortbildningen enligt Förordning (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare samt fritidspedagoger och motsvarande. Se Skolverkets webbplats http://www.skolverket.se.
Den som söker till denna kurs utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.

För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.

Ersätter SS1094.