Kursplan

Utveckling och lärande i förskolan och förskoleklass (varav 7,5 hp VFU)

Kurskod
GPG25U
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PGA)
Ämnesgrupp
Pedagogik
Utbildningsområde
Undervisningsområdet, 50%
Verksamhetsförlagd utbildning, 50%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G2F
Fastställd
Fastställd 2019-01-29.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2019-09-02.
Nedlagd
2024-03-25

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att den studerande utvecklar kunskaper om barns utveckling och lärande. Vidare är målet att den studerande ska utveckla kunskap om teorier i relation till barns utveckling och lärande samt hur de kan användas i arbetet i förskolans och förskoleklassens verksamhet. Tillika är kursens övergripande mål att den studerande utvecklar sitt pedagogiska ledarskap utifrån förskolans och förskoleklassens värdegrund med särskilt fokus på bild och matematik.

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • visa kunskap om och aktivt verka för förskolans och förskoleklassens värdegrund och samhällsuppdragets intentioner samt reflektera över och värdera detta i förhållande till barns lärande och utveckling
  • visa förmåga att identifiera hur barns lärande och utveckling påverkas av sociala, ekonomiska, kulturella och internationella villkor
  • visa kunskap om teorier om barns omsorg, fostran, utveckling och lärande, i såväl ett nutida som ett historiskt perspektiv samt visa förståelse för hur dessa teorier kan leda till olika förhållningssätt i förskolans och förskoleklassens verksamhet
  • visa förmåga att i sitt ledarskap självständigt och tillsammans med andra ta till vara barns kunskap och erfarenheter för att stimulera varje barns lärande och utveckling
  • visa didaktisk förmåga att använda digitala lärresurser i den pedagogiska verksamheten på ett medvetet och reflekterande sätt
  • visa förmåga att i bild- och matematikpedagogisk verksamhet skapa stimulerande miljöer för barns utveckling och lärande i relation till verksamhetens mål
  • visa förmåga att tolka visuella uttryck som barnen möter och kunna använda bild som kunskapskälla i samtal och reflektion med barnen
  • visa förmåga att arbeta med barns förståelse av olika matematiska begrepp samt att analysera och värdera matematikens innehåll, metoder och uttrycksformer
  • visa förmåga att använda olika kommunikationsformer i den pedagogiska verksamheten för att stimulera barns utveckling och lärande
  • visa förmåga att med stöd av styrdokument och teorier observera, planera, genomföra, dokumentera och utvärdera undervisningen i den pedagogiska verksamheten
  • visa förmåga att diskutera olika teoretiska perspektiv och visa kunskap i vetenskapligt skrivande till stöd för den egna utvecklingen till förskollärare

Innehåll

I kursen studeras vetenskapliga teorier om barns utveckling och lärande, dessa sätts i relation till teorier om barns uppväxt och uppväxtvillkor såväl i ett nationellt som internationellt perspektiv. Under den verksamhetsförlagda delen av kursen ska den studerande utveckla sitt pedagogiska ledarskap och koppla didaktiska frågeställningar med speciellt fokus mot bild och matematisk begreppsbildning till barns utveckling och lärande.

Examinationsformer

Aktivt deltagande vid seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter och muntliga redovisningar. Den studerande bedöms fortlöpande vid den verksamhetsförlagda utbildningen.

Arbetsformer

Kursens arbetsformer är föreläsningar, obligatoriska seminarier, studiegruppsarbeten, individuella uppgifter och verksamhetsförlagd utbildning.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Betygsrapportering:

  • Seminarier, inlämningsuppgifter, redovisningar, verksamhetsförlagd utbildning, 15 hp

Förkunskapskrav

  • Skolväsendets historia och samhällsuppdrag i förskola och förskoleklass, 15 hp, Kommunikation och berättande, 15 hp I lekens värld, 15 hp och Didaktik och ledarskap i förskola och förskoleklass 15 hp

Övrigt

Kursen ingår i Förskollärarprogrammet. Kursen motsvarar PG1094.

Student som underkänts i mål knutna till kursens verksamhetsförlagda utbildning har rätt att genomgå ytterligare en VFU-period, dock inte fler än två sammanlagt.