Kursplan

Didaktik och ledarskap i förskola och förskoleklass (inkl 4,5 hp VFU)

Kurskod
GPG22Y
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PGA)
Ämnesgrupp
Pedagogik
Utbildningsområde
Undervisningsområdet, 70%
Verksamhetsförlagd utbildning, 30%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2018-05-24.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2018-05-24.
Nedlagd
2024-03-25

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att den studerande utvecklar en grundläggande förmåga i pedagogiskt ledarskap i enlighet med förskolans samhällsuppdrag.

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för teorier om pedagogiskt ledarskap i ett historiskt, interkulturellt och yrkesetiskt perspektiv
  • visa grundläggande didaktisk förmåga att, i samarbete med verksamma lärare, planera och leda verksamheten utifrån aktuella styrdokument och lärares yrkesetiska principer
  • visa grundläggande kommunikativ förmåga i den pedagogiska verksamheten
  • visa förmåga att initiera och upprätthålla goda relationer med barn, föräldrar och personal i förskolan
  • visa grundläggande teoretisk insikt om språkliga och estetiska uttrycksformers betydelse för det pedagogiska ledarskapet
  • visa förmåga att använda språkliga och estetiska uttrycksformer samt digitala verktyg i syfte att skapa förutsättningar för lek och kommunikation
  • omsätta teorier om barns utveckling och lärande med särskilt fokus på lek och kommunikation i det pedagogiska ledarskapet
  • visa förmåga att observera, dokumentera och analysera förskollärarens betydelse för barns möjlighet till utveckling och lärande i lek och kommunikation
  • diskutera och värdera det egna pedagogiska ledarskapet
  • visa grundläggande förmåga till vetenskapligt skrivande.

Innehåll

I kursen fokuseras det pedagogiska ledarskapet i ett historiskt, interkulturellt och yrkesetiskt perspektiv. Olika ledarstilar diskuteras och problematiseras i förhållande till förskollärarens arbete. Den studerande ges möjlighet att reflektera över den egna utvecklingen till förskollärare med stöd av olika teorier om pedagogiskt ledarskap och relationellt samspel. I kursen behandlas didaktiska perspektiv på dokumentation, uppföljning och utvärdering i relation till relevanta styrdokument. Dessutom behandlas delaktighet, ett interkulturellt förhållningssätt, digitala verktyg samt estetiska lärprocessers betydelse för det pedagogiska ledarskapet.

Teorier om pedagogiskt ledarskap och didaktik samt teorier om lek och kommunikation integreras med den studerandes erfarenheter av agerande i barngrupp. Den studerande ges möjlighet att lyfta fram etiska och didaktiska frågor, tankar och problem kopplade till omsorg, fostran och undervisning med särskilt fokus på lek och kommunikation. Frågorna problematiseras med hjälp av kursens litteratur och gällande styrdokument. I arbetet används dokumentation som redskap för att uppmuntra till reflektion över den egna utvecklingen mot förskollärarprofessionen samt som ett stöd för förmågan att ta ett pedagogiskt ledarskap.

Examinationsformer

Examinationen sker genom aktivt deltagande såväl muntligt som gestaltande i seminarier, workshops, redovisningar samt skriftligt i form av inlämningsuppgifter, dessutom genom verksamhetsförlagd utbildning.

Arbetsformer

Kursens arbetsformer är föreläsningar, obligatoriska seminarier, workshops, redovisningar samt verksamhetsförlagd utbildning i egen tjänst.

Betyg

Som betygsskala används U–G.

  • Muntliga och skriftliga redovisningar, VFU, 15 hp

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet. För uppdragsutbildning gäller dock undantag från kravet om grundläggande behörighet, SFS 2002:760, enligt vilken det är uppdragsgivare som utser kursdeltagare.

Övrigt

I kursen ingår två campusdagar i Falun. Kursen kan tillgodoräknas i Förskollärarexamen och motsvarar då kursen PG1084 Didaktik och ledarskap i förskola och förskoleklass.