Kurs GPG22Y

Didaktik och ledarskap i förskola och förskoleklass (inkl 4,5 hp VFU)

15 högskolepoäng
Grundnivå

Huvudområde:

Kursen har inga tillfällen inplanerade just nu

Kursens mål

Kursens övergripande mål är att den studerande utvecklar en grundläggande förmåga i pedagogiskt ledarskap i enlighet med förskolans samhällsuppdrag.

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för teorier om pedagogiskt ledarskap i ett historiskt, interkulturellt och yrkesetiskt perspektiv
  • visa grundläggande didaktisk förmåga att, i samarbete med verksamma lärare, planera och leda verksamheten utifrån aktuella styrdokument och lärares yrkesetiska principer
  • visa grundläggande kommunikativ förmåga i den pedagogiska verksamheten
  • visa förmåga att initiera och upprätthålla goda relationer med barn, föräldrar och personal i förskolan
  • visa grundläggande teoretisk insikt om språkliga och estetiska uttrycksformers betydelse för det pedagogiska ledarskapet
  • visa förmåga att använda språkliga och estetiska uttrycksformer samt digitala verktyg i syfte att skapa förutsättningar för lek och kommunikation
  • omsätta teorier om barns utveckling och lärande med särskilt fokus på lek och kommunikation i det pedagogiska ledarskapet
  • visa förmåga att observera, dokumentera och analysera förskollärarens betydelse för barns möjlighet till utveckling och lärande i lek och kommunikation
  • diskutera och värdera det egna pedagogiska ledarskapet
  • visa grundläggande förmåga till vetenskapligt skrivande.