Lärandemål
Det övergripande målet för kursen är att den studerande tillägnar sig förmåga att främja barns utveckling och lärande i matematik. I det ingår hur barn utvecklar ett matematiskt språk och matematiska begrepp och hur olika aktiviteter såsom skapande situationer och lek kan stimulera denna utveckling.
Delkurser
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- tolka styrdokument för förskolan med fokus på matematik samt visa förståelse för vikten av den egna matematiska kompetensen för verksamheten
- visa kunskap om matematikens karaktär och idéhistoriska utveckling
- visa förståelse för grundläggande matematiska begrepp
- redogöra för teorier om barns utveckling och lärande i matematik
- visa förståelse för hur såväl egen som barns problemlösningsförmåga kan utvecklas
- visa sådana grundläggande matematiska kunskaper som krävs för att leda pedagogisk verksamhet i förskola och förskoleklass.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- redogöra för matematikdidaktisk forskning om barns matematikutveckling
- utifrån aktiviteter i förskola och förskoleklass visa kunskap om matematiskt innehåll och uttrycksformer
- visa kunskap om matematiska aktiviteter i förskola och förskoleklass
- utifrån styrdokument och matematikdidaktisk forskning observera och analysera situationer och miljöer som syftar till att stimulera lärande i matematik
- visa kunskap om olika former av dokumentation och bedömning samt hur dessa kan användas för att stödja barns utveckling i matematik.
Innehåll
I kursen studeras kunskaper om hur barn genom lek, kommunikation och skapande verksamhet utvecklar förståelse för matematiska begrepp och ett matematiskt språk. Under kursen får den studerande möjlighet att utveckla sin egen matematiska kompetens och reflektera över didaktiska frågeställningar inom ramen för förskolans och förskoleklassens pedagogiska verksamhet.
Kursen är uppdelad i två delkurser där delkurs 1 behandlar den matematik den studerande behöver för att stödja barns utveckling i matematik och teorier om barns lärande i matematik. Delkurs 2 behandlar varför och hur förskolläraren kan arbeta med barns lärande i matematik, t.ex. med digitala hjälpmedel.
Delkurser
Delkursen problematiserar och fokuserar på matematikens roll och karaktär i förskolans verksamhet samt matematikämnets karaktär och idéhistoriska utveckling i relation till studenternas egna erfarenheter av matematik. De grundläggande matematiska begrepp som tas upp i förskolans styrdokument samt hur barn utvecklar sin problemlösningsförmåga studeras.
Innehållet i Delkurs 2 bygger vidare på det matematiska innehållet i Delkurs 1 samt ämnesdidaktisk forskning om barns matematikutveckling. Möjligheterna och utmaningarna i olika arbetssätt gällande upptäckande, lärande och representationer i matematik synliggörs. Observationer av matematiska aktiviteter och miljöer i verksamheten analyseras.
Examinationsformer
Delkurs 1 examineras genom dels muntliga redovisningar i samband med seminarier och dels skriftliga redovisningar, individuellt samt i grupp, inklusive en enskild skriftlig salstentamen.
Delkurs 2 examineras genom dels muntliga redovisningar i samband med seminarier och dels skriftliga redovisningar, individuellt samt i grupp, inklusive ett individuellt skriftligt fördjupningsarbete
Arbetsformer
Arbetsformer är föreläsningar samt obligatoriska seminarier och gruppövningar. Dessutom ingår 2-3 fältstudier.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att få VG på kursen som helhet krävs VG på båda delkurserna.
Betygsrapportering:
- Delkurs 1: muntliga och skriftliga redovisningar, salstentamen, 7,5 hp
- Delkurs 2: muntliga och skriftliga redovisningar, fördjupningsarbete, 7,5 hp
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Kursen ingår i Förskollärarprogrammet.
För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller liknande. I nätbaserad kurs ingår en obligatorisk campusträff om två dagar.
Kursen motsvarar MD1110