Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för och reflektera över epidemiologi och etiologi för blåsdysfunktion
- redogöra för urinvägarnas anatomi och fysiologi samt vanligt förekommande patologiska tillstånd som kan orsaka blåsdysfunktion
- reflektera över och värdera hur olika komplikationer samt livskvaliteten kan påverkas vid blåsdysfunktion med hänsyn tagen till individen
- planera, genomföra och utvärdera utredning och behandling vid blåsdysfunktion
- förskriva förbrukningsartiklar
för absorberande inkontinenshjälpmedel, med hänsyn tagen till individuella
behov, hållbarhets- och samhällsekonomiska aspekter samt genom att tillämpa gällande
lagar och föreskrifter.
Innehåll
I kursen tränas färdigheter inom
sjuksköterskans/fysioterapeutens/barnmorskans kompetensområde att utreda,
bedöma behov av, erbjuda och följa upp olika behandlingar och åtgärder för att
lindra/bota/förebygga blåsdysfunktion. Påverkan på livskvalitet och
komplikationer som hudpåverkan diskuteras i kursen. Förskrivning av
förbrukningsartiklar vid blåsdysfunktion ska ske utifrån individens behov, på
ett hållbart och samhällsekonomiskt kostnadseffektivt sätt i enlighet med gällande lagar
och föreskrifter. Kursen innehåller en fördjupning i urogenital anatomi,
fysiologi och patofysiologi.
Examinationsformer
Muntliga och skriftliga redovisningar av patientfall samt opponering på medstuderandes arbeten.
Arbetsformer
Föreläsningar och obligatoriska seminarier/gruppdiskussioner.
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Betygsrapportering:- Muntliga och skriftliga redovisningar av patientfall, 4,5 hp
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Kursen är till stor del nätbaserad. Kursen motsvarar GMC22Z. Uppdragsutbildning.