Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- beskriva hur vetenskapliga förhållningssätt styr metodmedvetenhet och metodval
- redogöra for forskningsstrategier och metoder
- redogöra for etiska aspekter inom forskning
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- formulera bakgrund, problem, frågeställning och syfte för en vetenskaplig undersökning
- presentera en vetenskaplig rapport
- använda IT-stöd for insamling, bearbetning, analys och presentation av data
- söka bland informationskällor, kritisk granska källor och värdera information
- argumentera för valda forskningsstrategier och metoder i samband med vetenskaplig undersökning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- värdera val av vetenskapliga strategier och metoder
- kritiskt granska en vetenskaplig rapport
Innehåll
Kursen behandlar hur vetenskapliga studier struktureras, genomförs, presenteras och värderas. I det sammanhanget behandlas centrala begrepp som vetenskapligt förhållningssätt, forskningsstrategi, metod, kvantitativa, kvalitativa studier resp. mixed research, reliabilitet, validitet, noggrannhet, precision, repeterbarhet, reproducerbarhet, teoretiskt ramverk mm. I kursen behandlas även hur etiska överväganden görs i forskningssammanhang.
Examinationsformer
Skriftlig tentamen (2 hp), obligatoriska seminarier och projektarbete (4 hp) och laborationer (1,5 hp)
Arbetsformer
Föreläsningar, obligatoriska seminarier, workshop, laborationer och projektarbete.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Skriftlig tentamen, 2 hp, U-G
Laborationer, 1,5 hp, U-G
Obligatoriska seminarier och projektarbete, 4 hp, U-VG
Förkunskapskrav
- Data- och informationshantering, 15 hp
Övrigt
Kursen motsvarar kursen Forskningsmetodik (IK1090 respektive GIK2BW).