Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för grundläggande begrepp och principer i idrottsdidaktik såväl som basketinriktad didaktik.
- diskutera baskettränarens och basketorganisationers roll i den långsiktiga utvecklingen av den individuella basketspelarens motoriska och kognitiva färdigheter
- diskutera hur baskettränarens instruktion och feedback påverkar spelarnas lärande
- planera och utvärdera övningar, träningar, andra läraktiviteter och träningsupplägg utifrån idrottsdidaktiska och basketspecifika didaktiska principer.
Innehåll
Kursen behandlar de för
basketen mest relevanta, didaktiska metoderna och principerna kring lärande, utformande
av lärandeaktiviteter och kommunikation. Vidare studeras teorier och kunskap
kring lärande och utveckling av motoriska och kognitiva färdigheter. Dessa kunskaper ligger till grund för
diskussioner och egna arbeten kring hur övningar, träningar, andra aktiviteter
och träningsupplägg kan utformas för effektivt lärande och utveckling. Även hur
baskettränarens instruktioner, feedback och annan kommunikation påverkar
spelarnas lärande och utveckling lyfts. Den individuella spelarens
långsiktiga motoriska färdighetsutveckling, samt tränarens och organisationers
roll i utvecklingsprocessen belyses.
Examinationsformer
Seminarier och skriftliga
inlämningsuppgifter.
Arbetsformer
Föreläsningar och seminarier.
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Betygsrapportering:Modul 1: Seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter - 7,5 hp
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Kursen ges i samarbete med Svenska
Basketbollförbundet (SBBF). Kursens innehåll
är utformat utifrån en förväntan att studenterna har tidigare praktisk
erfarenhet som tränare inom basket, samt har kunskaper motsvarande introduktion
och fortsättningsutbildning inom idrottsrörelsen tränarutbildning.