Lärandemål
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för samt tillämpa projektstyrning inom filmproduktion
- redogöra för vad etnografiska metoder kan tillföra en kundcentrerad filmdesignprocess
- visa förståelse för case-metodik genom att skapa en behovsanpassad audiovisuell prototyp
- redogöra för basala kreativitetsmodeller
- skriva en projektbeskrivning
- utföra en projektpresentation inklusive visualiseringar i form av en reklamfilmspitch eller informationsfilmspitch.
Innehåll
I kursen tillämpar studenten aktuella metoder, modeller, teorier och visualiseringar relaterade till avtal, projektstyrning, projektledning, budgetarbete och projektpresentation inom reklam och informationsfilmsproduktion. Studenten studerar case-metodik och tillämpar den. Begreppen beställare, kund, kontext och behov problematiseras inom ramen för designmetodik och prototyputvecklingsmetodik. Etnografisk metod tillämpas för att generera data som används som underlag till en förvisualisering av reklamfilm. Basala kreativitetsmodeller studeras. Kursen innefattar pitchning och studenten tränas att genomföra en välmotiverad pitch.
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på minst 11 hp.
Betygsrapportering:
Modul 1: Projektstyrningsteori - 2 hp
Modul 2: Designmetodikteori - 2 hp
Modul 3: Etnografisk rapport - 3 hp
Modul 4: Projektbeskrivning - 3 hp
Modul 5: Projektpresentation med audiovisuell gestaltning - 5 hp
Förkunskapskrav
- 52,5 hp inom ämnet Bildproduktion