Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- beskriva hur estetiska lärprocesser och olika gestaltningsformer kan stimulera och utveckla barns berättande
- diskutera hur berättande för och av barn kan stimulera till barns utveckling och lärande
- använda analoga och digitala verktyg för att gestalta berättande
- skapa förutsättningar för att utveckla barns berättande genom bildskapande och andra gestaltningsformer.
Innehåll
I kursen studeras barns berättande och berättande
för barn utifrån muntlig berättartradition och mediala berättelser. Begreppet estetiska lärprocesser introduceras och kopplas till hur berättande i förskolans pedagogiska verksamhet kan utformas. Olika gestaltningsformer för berättande,
både analoga och digitala, samt audiella och visuella, tränas i workshops och
iscensätts i barngrupp. Grunden för etiska förhållningssätt i arbete med barn
och bild i förskolans verksamhet behandlas. Hur barn berättar och vad barn berättar studeras genom
fotoelicitering och övriga kommunikationsformer under fältdagar på förskolan. Berättandets
betydelse för barns utveckling och lärande diskuteras utifrån kurslitteratur
och föreläsningar. Arbetet under kursen dokumenteras genomgående i
portfolioform utifrån grundläggande vetenskapliga principer.
Examinationsformer
Kursens mål examineras genom muntlig och skriftlig presentation och diskussion av seminarieuppgifter, samt genom dokumentation och reflektion i portfolio-form.
Arbetsformer
Kursens arbetsformer är seminarier, fältdagar, workshops, föreläsningar,
studiegruppsarbeten.
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet
Övrigt
-