Lärandemål
Kursen vänder sig till lärarstuderande och bygger på den teoretiska grund i litteratur, didaktik och lingvisitik som lades under första terminens studier. Kursens mål är att de studerande ska utveckla och fördjupa sina kunskaper i det engelska språkets struktur, användning, litteratur och kultur, samtidigt som de studerandes språkfärdighet, uttrycksförmåga och språkliga register utvecklas ytterligare. Genom delkurserna introduceras de studerande till och utvecklar även kunskaper om lingvistikens centrala delar och analysmetoder och det engelska språkets variation i olika situationer. Litteratur- och kulturstudierna fördjupas genom en historisk inblick i den brittiska och nordamerikanska litteraturens utveckling, vilken lett fram till den centrala ställning som det engelska språket och dess olika kulturyttringar har i dagens globala samhälle.
Delkurser
Syftet med
delkursen är att de studerande ytterligare fördjupar sina teoretiska kunskaper
inom språkdidaktik samt att de studerande utvecklar färdigheter att
självständigt kunna argumentera för yrkesprofessionella val beträffande
planering och genomföring av språkundervisning inom grundskola och speciellt i årskurs 7-9.
Efter
avslutad delkurs ska de studerande kunna:
- visa förmåga att självständigt välja relevant innehåll och arbetssätt i språkundervisningen i relation till elevers olika förutsättningar och behov och i relation till skolans styrdokument och relevant forskning
- visa fördjupade kunskaper om användning av IKT i språkundervisningen, IKT-utvecklingens betydelse för språkundervisningens innehåll och arbetsformer samt förmåga att tillämpa IKT i språkundervisning med utgångspunkt i relevant språkdidaktisk forskning
- visa förmåga att förbereda, leda och utvärdera en diskussion kring valda delar av kurslitteraturen.
Efter
avslutad delkurs ska de studerande kunna:
- definiera och visa förståelse för centrala begrepp och analysmetoder inom lingvistikens basämnen
- analysera exempel från engelska och andra språk utifrån dessa begrepp och metoder, samt förklara hur analyser påverkas av olika begrepps- och metodtillämpningar
- visa förmåga att skriftligt och muntligt diskutera det studerade området.
Efter
avslutad delkurs ska de studerande kunna:
- visa ett kritiskt förhållningssätt till olika typer av kulturella texter samt insikt i de tolkningsmöjligheter och budskap dessa ger upphov till i olika sociala och kulturella kontexter
- visa grundläggande kunskaper om ett urval centrala kulturella och litterära teoribildningar och begrepp samt förmåga att tillämpa dessa begrepp i kritiska analyser av framför allt litteratur och film
- muntligt och skriftligt kommunicera och argumentera för sin egen tolkning av kulturella texter utifrån olika sociala och kulturella kontexter
- självständigt skriva en akademisk uppsats utifrån givna ramar, där förtrogenhet med konventioner för akademisk uppsatsskrivning visas.
Efter avslutad delkurs ska de studerande kunna:
- visa god förståelse av vanligt förekommande teman inom engelskspråkig populärlitteratur
- kritiskt analysera populärlitteratur i relation till vanligt förekommande genrekonventioner och utifrån ett urval grundläggande nutida litteraturteoretiska idéer
- muntligen och skriftligen effektivt argumentera för och kommunicera sin tolkning av texten
- skriva en självständig akademisk uppsats utifrån givna ramar, där förtrogenhet med konventioner för akademisk uppsatsskrivning visas.
Innehåll
Kursen består av fyra delkurser varav de studerande läser tre. Delkurs 1 och 2 är obligatoriska. De studerande läser sedan delkurs 3 eller 4 beroende på termin.
Delkurser
Delkursen innebär ett fördjupade studier av språkdidaktiska teorier med särskilt fokus på de nya mediernas betydelse för språkundervisningen, för såväl ämnets innehåll som dess undervisningsformer. De studerande uppövar sin förmåga att självständigt planera, genomföra och utvärdera språkundervisningen samt att använda och kritiskt ta ställning till IKT som resurs för elevers lärande. Den gemensamma europeiska referensramen för språk (GERS) studeras i ett bedömningsperspektiv, och de studerande får även praktisk övning i hur den kan användas i bedömningen av elevers kunskaper och färdigheter i relation till skolans styrdokument.
I delkursen studeras grundläggande teoretiska begrepp och analysmetoder
inom lingvistikens basämnen: fonetik, fonologi, morfologi, syntax, semantik och
pragmatik. Språkliga exempel från såväl engelska som andra språk analyseras för
att skapa en djupare förståelse av dessa begrepp och analysmetoder. En stor del
av diskussionen fokuseras på analytiska problem avseende det engelska språket.
Inom delkursen studeras ett antal samtida kulturella texter (i vid mening) från den engelskspråkiga världen, såsom skönlitteratur, film, TV, tidningar, reklam, samt ev. andra visuella och textbundna medier. Dessutom ingår ett antal kritiska och kultur- och litteraturteoretiska texter som används som utgångspunkt för de kritiska analyserna.
Delkursen innehåller ett tematiskt studium av ett antal samtida populära
romaner från den engelskspråkiga världen. Genom att låta de studerande
analysera och tolka ett urval texter från olika genrer inom
populärlitteraturen utvecklas de studerandes förmåga att använda sig av
relevanta litteraturvetenskapliga begrepp.
Dessutom tas ett urval
litteraturkritiska perspektiv och teoribildningar upp i samband med de
tematiska studierna i syfte att vidga de kritiska analyserna. Delkursen
avslutas med ett självständigt arbete som innebär att de studerande
fördjupar sig inom någon av de frågeställningar och teman som behandlas i
delkursen och sedan utför en litteraturvetenskaplig analys av en fritt
vald roman från populärlitteraturens område. Analysen redovisas i form
av en akademisk och självständig uppsats.
Examinationsformer
Delkurs 1: De studerande examineras genom fortlöpande
bedöming av seminarieverksamheten och genom ett antal muntliga
presentationer och inlämningsuppgifter.
Delkurs 2: De studerande examineras genom fortlöpande bedöming av seminarieverksamheten och genom ett antal inlämningsuppgifter.
Delkurs 3: De studerande examineras genom fortlöpande bedömning av
seminarieverksamheten och skriftliga inlämningsuppgifter samt en
skriftlig tentamen.
Delkurs 4: Kursen examineras genom fortlöpande bedömning av seminarieverksamheten
samt genom skriftliga inlämningsuppgifter och en avslutande uppsats.
Arbetsformer
Delkurserna undervisas i form av föreläsningar och obligatoriska seminarier. Olika typer av muntliga och skriftliga övningar behandlas i seminarierna. I delkurserna 2, 3 och 4 sker all undervisning på engelska. Undervisning i delkurs 1 sker huvudsakligen på engelska med inslag av svenska.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs Väl godkänd på minst 12 hp.
Betygsrapportering:
Moment 1: Språkdidaktik II - 3 hp [Obligatorisk]
Moment 2: Introduktion till engelsk lingvistik - 6 hp [Obligatorisk]
Moment 3: Kulturella texter och kontexter - 6 hp [Valbar]
Moment 4: Teman inom populärlitteraturen - 6 hp [Valbar]
Förkunskapskrav
- Engelska I med didaktisk inriktning 30 hp grundnivå 1 varav minst 24 hp godkända vid registrering inklusive delkurserna Engelsk språkstruktur och Engelskspråkig litteratur och kultur eller motsvarande kunskaper