Lärandemål
Studenten ska efter genomförd kurs kunna:
- omsätta teoretiska begrepp och koncept i audiovisuell form
- visa förtrogenhet med olika vetenskapliga angreppssätt såsom semiotik, multimodalitet, perception, fenomenologi, och receptionsstudier
- visa kunskap om teoriers relevans, genom att utifrån en tydlig teoriläsning med adekvat urval av idéer och exempel, med logisk stringens och passande disposition kommunicera både muntligt och skriftligt
- tillämpa teoretiska och metodologiska aspekter i sitt laborativa arbete
- ge kritisk och konstruktiv respons på andra studenters skriftliga och laborativa arbeten.
Innehåll
Kursen behandlar grundläggande begrepp inom semiotik, multimodalitet, perception, fenomenologi och receptionsstudier. Studenten reflekterar över hur dessa perspektiv kan vara användbara för filmskaparen genom att undersöka och omsätta begrepp och teorier i audiovisuell form.
Examinationsformer
Examination sker genom ventilering av skriftliga seminarieuppgifter, en skriftlig inlämningsuppgift och en skriftlig tentamen, samt redovisning av laborativa övningsuppgifter vid ett seminarium.
Arbetsformer
Kursens arbetsformer är föreläsningar, obligatoriska tillämpningsövningar (laborationer), skriftliga uppgifter och seminarier. Arbete i grupp och enskilda uppgifter varvas.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på moment 1.
Betygsrapportering:
Moment 1: Tentamen, skriftliga uppgifter och seminarier - 5 hp
Moment 2: Laborationer / tillämpningsövningar - 2,5 hp
Förkunskapskrav
- 45 hp inom Bildproduktion
Övrigt
Summary in English
In this course a set of core concepts from semiotics, multimodality, perception, phenomenology and reception are discussed and implemented, in relation to audiovisual production. Laboratory sessions take the form of workshops in studios.
Upon completion of this course, the student will be able to:
- adapt basic theories and concepts into audiovisual form
- demonstrate familiarity with different academic approaches, such as semiotics, multimodality, perception, phenomenology, and reception studies
- demonstrate understanding of the relevance of theories through a distinct reading, using logical lucidity and a suitable disposition, a selection of ideas and appropriate examples when communicating both orally and in writing
- apply theories and methodology in his or her own lab work
- constructively criticize other students‘ written work and lab work.