Kursplan

Komparativa metoder i statsvetenskap med fokus på Afrika

Kurskod
ASK297
Poäng
7 högskolepoäng
Nivå
Avancerad nivå
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Statsvetenskap (SKA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Statsvetenskap1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1A1N
Fastställd
Fastställd 2023-06-16.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2023-08-14.

Mål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • självständigt redovisa olika typer av komparativa metoder som tillämpas i relation till förhållanden på den afrikanska kontinenten
  • problematisera och kritisk förhålla sig till olika komparativa forskningsmetoder och analyser
  • självständigt välja lämplig forskningsdesign och metod
  • hantera forskningsetiska aspekter och överväganden.

Innehåll

Kursen fokuserar på komparativa metoder applicerade på afrikanska förhållanden. I kursen studeras olika typer av komparativa metoder och deras huvudsakliga tillvägagångssätt, grundantaganden, förtjänster och problem. I kursen introduceras också forskningsdesign och hur metod väljs i relation till en forskningsfråga. Kursen problematiserar relationen mellan de kvantitativa och kvalitativa metodfamiljerna, samt behandlar forskningsetiska överväganden.

Examinationsformer

  • Aktivt deltagande vid seminarier
  • Skriftliga inlämningsuppgifter

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används A–F.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Komparativa metoder i statsvetenskap med fokus på Afrika - 7 hp | A–F

Behörighet

  • 180 hp, varav 90 hp inom Statsvetenskap, Sociologi, Internationella Relationer, Mänskliga rättigheter eller Freds- och konfliktkunskap, inklusive 7 hp i forskningsmetod med inriktning samhällsvetenskap eller humaniora samt Engelska 6

Övrigt

Undervisningsspråk är engelska. Kursen är delvis nätbaserad och kräver tillgång till dator med internetuppkoppling.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.