Kursplan

Verksamhetsförlagd utbildning 3 - KPU

Kurskod
APG24C
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Avancerad nivå
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PGA)
Ämnesgrupp
Pedagogik
Utbildningsområde
Verksamhetsförlagd utbildning, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1A1F
Fastställd
Fastställd 2020-02-13.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2020-08-31.
Reviderad
Reviderad 2020-05-18.
Revideringen är giltig fr.o.m. 2020-05-18.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • visa sådana ämnesteoretiska kunskaper och ämnesdidaktiska kunskaper som krävs för att bedriva undervisning anpassad efter såväl elevgruppens som den enskilde individens utveckling och verksamhetens mål
  • självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisningen och den övriga pedagogiska verksamheten
  • leda pedagogisk verksamhet och kritiskt reflektera över sitt ledarskap
  • visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten
  • observera, analysera, bedöma och dokumentera elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål
  • visa förmåga att främja professionella relationer med elever samt att informera och samarbeta med elever i deras kunskapsutveckling
  • organisera undervisning som främjar förankring av skolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna, olika jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv samt grundläggande demokratiska värderingar
  • visa förmåga att insiktsfullt och nyanserat, såväl i tal som i skrift, argumentera för val av innehåll och arbetsformer i den egna undervisningen
  • visa förmåga att med utgångspunkt i forskning och erfarenhetsbaserad kunskap kritiskt värdera och reflektera över sitt läraruppdrag samt formulera tydliga slutsatser för den egna professionsutvecklingen.

Innehåll

I kursen integreras de tidigare utvecklade ämneskunskaperna med det utbildningsvetenskapliga kärninnehåll som studerats under de föregående kurserna genom att omsättas i pedagogisk praktik. Kursen består därför av verksamhetsförlagd utbildning som varvas med teoretiska studier och seminarier för att de studerande ska kunna utveckla ett reflekterande och kritiskt förhållningssätt till såväl ämnesundervisningen som till sin egen utveckling mot ett professionellt lärarskap. Den studerande reflekterar kring den egna självständiga undervisningen i relation till forskning och erfarenhetsbaserad kunskap. Under kursen tar den studerande ett självständigt helhetsansvar för planering, genomförande och utvärdering av undervisning, uppföljning och utveckling av undervisning i samtliga undervisningsämnen som ingår i utbildningen.

Examinationsformer

Den studerande bedöms fortlöpande under den verksamhetsförlagda utbildningen, genom presentation och diskussion av seminarieuppgifter samt genom skriftliga inlämningsuppgifter.

Arbetsformer

Kursens arbetsformer är föreläsningar, obligatoriska seminarier och verksamhetsförlagd utbildning.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Betygsrapportering:

  • Seminarier, muntliga och skriftliga redovisningar, verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 hp.

Förkunskapskrav

  • Skolans samhällsuppdrag - KPU 7,5 hp, Didaktik och ledarskap - KPU 7,5 hp, Utveckling och lärande - KPU 7,5 hp, Verksamhetsförlagd utbildning 1 - KPU 7,5 hp, Verksamhetsförlagd utbildning 2 - KPU 15 hp och Bedömning och betygssättning – KPU 7,5 hp

Övrigt

Kursen ingår i Kompletterande pedagogisk utbildning - KPU. Kursen motsvarar PG3058.

Som riktmärke ska den studerande planera och genomföra undervisning motsvarande minst sex klocktimmar i veckan. Självständig undervisning ska genomföras i ett av den studerandes undervisningsämnen. Undervisningsämne är ett av de ämnen den studerande har med sig från de ämnesteoretiska studierna.

Student som underkänts i mål knutna till kursens verksamhetsförlagda utbildning har rätt att genomgå ytterligare en VFU-period, dock inte fler än två sammanlagt.