Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa sådana ämnesteoretiska kunskaper och ämnesdidaktiska kunskaper som krävs för att bedriva undervisning anpassad efter såväl elevgruppens som den enskilde individens utveckling och verksamhetens mål
- självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisningen och den övriga pedagogiska verksamheten
- leda pedagogisk verksamhet och kritiskt reflektera över sitt ledarskap
- visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten
- observera, analysera, bedöma och dokumentera elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål
- visa förmåga att främja professionella relationer med elever samt att informera och samarbeta med elever i deras kunskapsutveckling
- organisera undervisning som främjar förankring av skolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna, olika jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv samt grundläggande demokratiska värderingar
- visa förmåga att insiktsfullt och nyanserat, såväl i tal som i skrift, argumentera för val av innehåll och arbetsformer i den egna undervisningen
- visa förmåga att med utgångspunkt i forskning och erfarenhetsbaserad kunskap kritiskt värdera och reflektera över sitt läraruppdrag samt formulera tydliga slutsatser för den egna professionsutvecklingen.
Innehåll
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
- Seminarier, muntliga och skriftliga redovisningar, verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 hp.
Förkunskapskrav
- Skolans samhällsuppdrag - KPU 7,5 hp, Didaktik och ledarskap - KPU 7,5 hp, Utveckling och lärande - KPU 7,5 hp, Verksamhetsförlagd utbildning 1 - KPU 7,5 hp, Verksamhetsförlagd utbildning 2 - KPU 15 hp och Bedömning och betygssättning – KPU 7,5 hp
Övrigt
Kursen ingår i Kompletterande pedagogisk utbildning - KPU. Kursen motsvarar PG3058.
Som riktmärke ska den studerande planera och genomföra undervisning motsvarande minst sex klocktimmar i veckan. Självständig undervisning ska genomföras i ett av den studerandes undervisningsämnen. Undervisningsämne är ett av de ämnen den studerande har med sig från de ämnesteoretiska studierna.
Student som underkänts i mål knutna till kursens verksamhetsförlagda utbildning har rätt att genomgå ytterligare en VFU-period, dock inte fler än två sammanlagt.