Kurs APG27T

Rektors ledning och organisering för utveckling av barns och elevers lärandemiljö

7,5 högskolepoäng
Avancerad nivå

Huvudområde: Pedagogiskt arbete

Kursen har inga tillfällen inplanerade just nu

Kursens mål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
  • visa fördjupad kunskap om teorier om ledning och organisering för utveckling av barns och elevers lärandemiljö,
  • visa fördjupad kunskap om och förmåga att systematiskt analysera och organisera för ledning i relation till gällande styrdokument, med speciellt fokus på rektorers ledning och organisering för utveckling av barns och elevers lärandemiljö,
  • visa fördjupad kunskap om och förmåga att systematiskt analysera förutsättningarna för rektor att leda utvecklingen av förskolans/skolans lärandemiljöer,
  • visa förmåga att reflektera över rektors förutsättningar att leda i samverkan med andra för utformning av barns och elevers lärandemiljö,
  • visa fördjupad förståelse för barns och elevers olika förutsättningar för lärande och vilken betydelse dessa förutsättningar har för ledning av utformning av lärandemiljön.