Utbildningsplan

Detaljhandelsprogrammet180 högskolepoäng

Programkod
SDHPG
Programansvarig
Monica Sandbacka
Fastställd
Fastställd av Utbildnings- och Forskningsnämnden 2013-02-15.
Gäller fr.o.m. VT 2013.
Reviderad
Reviderad 2017-01-17.
Revideringen är giltig fr.o.m. VT 2017.
Nedlagd
2020-11-19

1. Programmets mål

1.1 Mål enligt Högskolelagen (1992:1434), 1 kap. 8 §:

Utbildning på grundnivå ska väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper.

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
– förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
– förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
– beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper
och färdigheter, utveckla förmåga att
– söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
– följa kunskapsutvecklingen, och
– utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

1.2 Examensmål enligt Högskoleförordningen (1993:100), bilaga 2:

Kunskap och förståelse

För kandidatexamen ska studenten
– visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.

Färdighet och förmåga

För kandidatexamen ska studenten
– visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
– visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
– visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
– visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

För kandidatexamen ska studenten
– visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
– visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.

1.3 Utbildningsprogrammets mål

Programmets övergripande mål är att studenterna efter avslutad utbildning ska ha förvärvat kunskaper och färdigheter som krävs för arbete inom handelsbranschen. Studenterna ska också ha utvecklat ett kritiskt reflekterande förhållningssätt till såväl vetenskaplig kunskap som beprövad erfarenhet inom detta verksamhetsområde.

Kunskap och förståelse

Efter genomgången utbildning ska studenten kunna:
– Redogöra för begrepp, modeller och teorier inom delområdena organisation, marknadsföring, ekonomistyrning och redovisning.
– Visa kunskap och förståelse för hur individer agerar, både självständigt och i grupp, i relation till varandra och till företagets/organisationens mål.
– Visa kunskaper i planering, ledning, genomförande och utvärdering av utvecklings- och förändringsarbete inom organisationer.
– Redogöra för aspekter av hur handelsbranschens företag, kunder och leverantörer agerar på marknaden.
– Redogöra detaljhandelsföretagens distributions- och transportsystem
– Redogöra för och förklara viktiga aspekter av hur elektronisk handel fungerar
– Redogöra för och förklara hur en butikslayout kan byggas upp.
– Planera för start av eget företag.

Färdighet och förmåga

Efter genomgången utbildning ska studenten kunna:
– Genomföra marknadsstrategiska bedömningar utifrån olika marknadssituationer.
– Genomföra kostnadskalkyler, investeringskalkyler och analyser vid resultatplanering samt välja lämpliga ekonomistyrningsverktyg för olika verksamheter.
– Visa förmåga att tolka ekonomiska rapporter och årsredovisningar.
– Aktivt medverka i affärsutveckling och förändringsarbete i detaljhandelsföretag.
– Visa goda färdigheter i såväl skriftlig som muntlig framställning.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter genomgången utbildning ska studenten kunna:
– Visa förståelse för handelsbranschens samhälleliga betydelse.
– Självständigt identifiera relevanta problem och problematisera handelns och detaljhandelns utveckling och tillstånd samt kunna tillämpa begrepp, modeller och teorier, speciellt inom marknadsföring och affärsutveckling.

2. Huvudsaklig uppläggning

Detaljhandelsprogrammet är ett sammanhållet utbildningsprogram som omfattar 180 högskolepoäng. Programmet har företagsekonomi som huvudområde, vilket inkluderar kurser med ett allmänt teoretiskt innehåll samt kurser inom entreprenörskap, informatik och industriell ekonomi med tillämpning mot handelsbranschen.

Eftersom företagsekonomer är verksamma inom en rad olika områden är målsättningen att programmet ska ge en god bas inom företagsekonomi med särskild inriktning mot detaljhandelns verksamhetsområden.

Det första läsåret ägnas åt grundkurser i företagsekonomi samt programspecifika kurser med inriktning mot detaljhandelns roll i samhället. I kursen Organisation och marknadsföring får studenten inledande kunskaper i företagsekonomisk metod. Under detta år ges tre karaktärskurser inom handelsfältet. Kurserna Handelsföretagens villkor och särart och Svenska Detaljhandelsföretag ger studenten grundläggande kunskaper om handelsföretagens roll och betydelse i samhället och hur handelsföretagen agerar på den svenska marknaden. Kursen i distributionslogistik ger grundkunskaper i företagens distributions- och transportsystem.

Under det andra året utökar studenterna sina kunskaper inom marknadsföring i kurserna Marknadsföring B och Inköp och försäljning i detaljhandelsföretag. Branschkunskapen fördjupas också i kurserna Affärsplanering, Butiksutveckling och design samt Bransch- och företagsanalys. I årskurs två får också studenterna ett nationalekonomiskt perspektiv på handels- tjänsteföretagen.

Under tredje året läser studenten fördjupade kurser marknadsföring och vetenskaplig metod. Studenter tillämpar sina branschkunskaper i e-handelskursen, eTjänster – perspektiv och utvärdering. En större tillämpad kurs i Integrerad företagsplanering tränar studentens färdighet inom branschen i företagsanalys, omvärldsanalys och affärsutveckling. Ett självständigt examensarbete avslutar utbildning.

3. Programmets kurser

Utbildningen ges på heltid under sex terminer och kurserna läses i den ordning som anges nedan.


Årskurs 1

Handelsföretagens villkor och särart, 7,5 hp (Företagsekonomi G1)
Svenska detaljhandelsföretag, 7,5 hp (Företagsekonomi G1)
Ekonomistyrning och redovisning A, 15 hp (Företagsekonomi G1)
Juridik för detaljhandel, 7,5 hp (Rättsvetenskap G1)
Organisation och marknadsföring A, 15 hp (Företagsekonomi G1)
Distributionslogistik, 7,5 hp (Industriell ekonomi G1)

Årskurs 2

Affärsplanering i entreprenöriella sammanhang, 7,5 hp (Entreprenörskap och innovationsteknik G1)
Marknadsföring B, 7,5 hp (Företagsekonomi G1)
Tjänstenäringarnas ekonomi, 15 hp (Nationalekonomi G1)
Inköp och försäljning i detaljhandelsföretag, 7,5 hp (Företagsekonomi G1)
Butiksutveckling och design7,5 hp (Industriell ekonomi G1)
Vetenskap och metod I, 7,5 hp (Företagsekonomi G1)
Bransch- och företagsanalys, 7,5 hp (Företagsekonomi G1)

Årskurs 3

Organisation B , 7,5 hp (Företagsekonomi G1)
Grundskurs i eHandel, 7,5 hp (Informatik G1)
Ledning och marknadsföring i tjänsteföretag, 7,5 hp (Företagsekonomi G2)
Integrerad företagsplanering*, 7,5 hp (Företagsekonomi G2)
Marknadsföring C , 7,5 hp (Företagsekonomi G2) eller Organisation C, 7,5 hp (Företagsekonomi G2)
Vetenskap och metod II, 7,5 hp (Företagsekonomi G1)
Examensarbete i företagsekonomi, 15 hp (Företagsekonomi G2)

4. Examensbenämning

Filosofie kandidatexamen, huvudområde: Företagsekonomi (Degree of Bachelor of Science, Main Field of Study: Business Administration and Management).

5. Behörighetskrav

  • Grundläggande behörighet

6. Summary in English

The overall objective is that students completing the programme will have acquired the knowledge and skills necessary to work in the retail industry. Students will also have developed a critical reflective approach to both academic knowledge as proven experience in this field.

Knowledge and understanding

After completing the programme students will be able:
- Explain the concepts, models and theories in organization, marketing, financial management and accounting.
- Demonstrate knowledge and understanding of how individuals behave, both independently and in groups, in relation to each other and to the company‘s / organization‘s goals.
-Demonstrate knowledge of planning, management, implementation and evaluation of development and change within organizations.
- Describe aspects of the trade industry companies, customers and suppliers active in the market.
- Describe the distribution and transport systems in retail business
- Describe and explain important aspects of how e-commerce works
- Describe and explain how a store layout can be built up.
- Plan to start your own business.


Skills and abilities

After completing the programme students will be able:
- Implement strategic market assessments based on different market situations.
- Implement cost calculations, investment calculations and analyzes the performance planning and selecting appropriate financial tools for different activities.
- Demonstrate the ability to interpret financial reports and annual reports.
- Actively participate in business development and change management in the retail business.
- Show good skills in both written and oral presentation.


Judgement and approach

After completing the programme students will be able:
- Demonstrate an understanding of the social significance in retail industry.
- Independently identify relevant problems and question in retail industry and retail development, and state and apply concepts, models and theories, especially in marketing and business development.

7. Övrigt

För att ha förutsättningar att kunna tillgodogöra sig studier enligt utbildningsplanen finns en poängspärr inom programmet som infaller inför årskurs två och tre. En programstuderande måste för att få fortsätta i programmet vid starten av läsår två och tre ha uppnått minst följande antal poäng på programmets hittillsvarande kurser:
– vid starten av läsår 2: 45 hp
– vid starten av läsår 3: 105 hp

Poängberäkningarna ska innefatta eventuella tentamenstillfällen i augusti före terminsstarten samt eventuella tillgodoräknanden av kurser inom programmet.


Programnamnet kan på begäran redovisas i examensbeviset, om den studerande med godkänt resultat har genomfört 135 hp av programmets obligatoriska kurser enligt utbildningsplanen.

Huvudorten för programmet är Borlänge, men vissa av kurserna i företagsekonomi kan komma att ges i Falun. Undervisningsspråket på programmet är svenska, men vissa av programmets kurser eller kursmoment kan komma att ges på engelska.