Utbildning på avancerad nivå ska väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper.
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
• ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
• utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
• utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
Kunskap och förståelse
För magisterexamen skall studenten
• visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
• visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.
Färdighet och förmåga
För magisterexamen skall studenten
• visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
• visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
• visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
• visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För magisterexamen skall studenten
• visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
• visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
• visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Självständigt arbete (examensarbete)
För magisterexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen.
-
Programmets samtliga kurser ingår i huvudområdet pedagogiskt arbete. Genom utbildningen fördjupar studenten lärarprofessionsspecifika kunskaper av relevans för olika typer av pedagogiska praktiker, såsom förskola, grundskola och högskola. Fördjupningen sker genom att studenten ges möjlighet att vidareutveckla sin förståelse av samt tillämpa utbildningsvetenskapliga teorier och didaktiska perspektiv. Undervisning, lärande, utveckling, fostran och omsorg utgör centrala kunskapsobjekt.
Teoretiska perspektiv relateras kontinuerligt till olika typer av pedagogisk verksamhet, vilket ger studenten möjlighet att självständigt och kritiskt problematisera komplexa företeelser av relevans för den egna yrkesutövningen. Samtidigt bidrar studentens yrkeserfarenheter till att utveckla en fördjupad förståelse av de teoretiska perspektiv som behandlas i programmet. Under utbildningen vidareutvecklas även kunskaper om vetenskapliga metoder samt färdigheter i att tillämpa dessa. På så vis bidrar programmet successivt med verktyg för att analysera och utveckla pedagogisk verksamhet.
Utbildningen erbjuder möjlighet till fördjupning och specialisering inom ett specifikt valt område inom pedagogiskt arbete. Denna fördjupning mynnar ut i ett självständigt arbete där studenten tillämpar sina kunskaper och färdigheter genom en vetenskaplig undersökning.
Samtliga av programmets kurser är obligatoriska och ges på avancerad nivå.
År 1
Perspektiv på pedagogisk praktik, 7,5 högskolepoäng
Tematisk fördjupning inom ett utbildningsvetenskapligt område, 7,5 högskolepoäng
Utbildningsfilosofiska perspektiv, 7,5 högskolepoäng
Utbildningsvetenskapliga teorier, 7,5 högskolepoäng
År 2
Att kritiskt granska utbildningsvetenskaplig forskning, 7,5 högskolepoäng
Examensarbete för magisterexamen i pedagogiskt arbete, 15 högskolepoäng
Utbildningsvetenskapliga ansatser – teoretisk och metodologisk fördjupning, 7,5 högskolepoäng
Filosofie magisterexamen, huvudområde: Pedagogiskt arbete (Degree of Master of Science [60 credits], Main Field of Study: Educational Work)
All courses in the programme are in the main field of study, educational work. The programme enables students to deepen their knowledge that is specific to the teaching profession and that relates to various types of educational contexts, such as preschool, compulsory school and higher education. This is achieved by providing students with opportunities to further develop and apply their understanding of relevant educational theories and didactic perspectives. Teaching, learning, care, and the promotion of development constitute central objects of knowledge.
Theoretical perspectives are continuously related to different types of educational settings. This enables students to independently and critically examine complex phenomena relevant to their professional practice. At the same time, students’ professional experiences contribute to a deeper understanding of the theoretical perspectives addressed in the programme. Throughout the programme, students also further develop their knowledge of scientific methods and their ability to apply them. In this way, the programme gradually provides students with tools that will enable them to analyse and develop educational practices.
The programme offers an opportunity for students to specialise in a specific area of educational work. This specialisation culminates in an independent project in which students apply their knowledge and skills through a scholarly investigation.