Utbildningsplan

Digitala tjänster – program för högskoleexamen120 högskolepoäng

Programkod
DDTHG
Programansvarig
Madelen Lagin
Fastställd
Fastställd av Områdesnämnden Teknik och naturvetenskap 2022-12-20.
Gäller fr.o.m. HT 2023.

1. Programmets mål

1.1 Mål enligt Högskolelagen (1992:1434), 1 kap. 8 §:

Utbildning på grundnivå ska väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper.

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området

1.2 Examensmål enligt Högskoleförordningen (1993:100), bilaga 2:

Kunskap och förståelse
För högskoleexamen ska studenten

– visa kunskap och förståelse inom det huvudsakliga området (huvudområdet) för utbildningen, inbegripet kännedom om områdets vetenskapliga grund och kunskap om några tillämpliga metoder inom området.

Färdighet och förmåga

För högskoleexamen ska studenten

– visa förmåga att söka, samla och kritiskt tolka relevant information för att formulera svar på väldefinierade frågeställningar inom huvudområdet för utbildningen,
– visa förmåga att redogöra för och diskutera sitt kunnande med olika grupper, och
– visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta med vissa uppgifter inom det område som utbildningen avser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

För högskoleexamen ska studenten

– visa kunskap om och ha förutsättningar för att hantera etiska frågeställningar inom huvudområdet för utbildningen.

1.3 Utbildningsprogrammets mål

Det övergripande målet med programmet Digitala tjänster är att studenten efter avslutad utbildning kan kartlägga och analysera behov hos företag och organisationer för att skapa och vidareutveckla digitala tjänster.

Efter avslutad utbildning ska studenten förutom det som anges och regleras i Högskolelagen och Högskoleförordningen ha uppnått följande lärandemål:

Kunskap och förståelse
– visa kunskap och förståelse för digitala tjänster och deras roll, funktion och påverkan i samhället, och
– visa kunskap och förståelse för processer och arbetssätt som tillämpas vid nyutveckling och förvaltning av digitala tjänster.

Färdighet och förmåga
– visa färdighet och förmåga att utveckla, designa och utvärdera digitala tjänster,
– visa förmåga att söka, samla in och analysera relevant forskning på vetenskaplig grund inom området för digitala tjänster och informationsteknologi (IT), och
– visa färdighet och förmåga att planera, genomföra, analysera samt rapportera en undersökning eller utredning.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
– visa förmåga att utvärdera digitala tjänster med avseende på användbarhet och funktionalitet samt deras roll i samhället, och
– visa förmåga att diskutera och reflektera över hållbarhet och etiska aspekter gällande digitala tjänster.

2. Huvudsaklig uppläggning

Programmet Digitala tjänster är en nätbaserad utbildning (120 hp). Utbildningen leder till en högskoleexamen med inriktning mot digitala tjänster.

Utifrån programmets huvudområde behandlas olika perspektiv på relationer mellan människa, information, design och IT-system inom ramen för digitala tjänster.

I programmet behandlas digitala tjänster genom en kombination av teoretiska moment och praktisk tillämpning inom branschrelevanta områden. Inledningsvis ges kurser som introducerar huvudområdet, programmering, webbutveckling och design. Därefter följer en progression inom dessa områden vari även aspekter inom testning, datasäkerhet, användbarhet och användarupplevelse (UX) och utvärdering av digitala tjänster vävs in. Vidare behandlas digitala tjänster utifrån sin påverkan på och roll i samhället. Mot slutet av utbildningen knyts kunskaperna samman genom nyutveckling, vidareutveckling eller förvaltning av en digital tjänst.

Programmet innehåller arbete i projekt, design, utveckling och förvaltning av digitala tjänster för samskapande av värde för både användare och verksamheter i samspel med tekniken.
Under utbildningen ges möjlighet att välja mellan valbara kurser.

3. Programmets kurser

Programmet består av följande kurser på grundnivå:
År 1 (baserat på heltidsstudier)
Designprinciper och användargränssnitt* 15 hp
Design av digitala tjänster* 7,5 hp
Introduktion till IT och digitala tjänster* 7,5 hp
Programutvecklingsteknik* 7,5 hp
Projekt och agila arbetsmetoder* 7,5 hp
Relationsdatabaser* 7,5 hp
Webbdesign* 7,5 hp

År 2 (baserat på heltidsstudier)
Applikationsutveckling för webben* 7,5 hp
Applikationsutveckling och testning* 7,5 hp
Datasäkerhet och integritet* 7,5 hp
E-samhället: e-förvaltning och digitala tjänster* 7,5 hp
Examensarbete för högskoleexamen i Informatik* 7,5 hp
Komponentdriven webbdesign* 7,5 hp
Utveckling av digitala tjänster* 7,5 hp

Valbara kurser:
Forskningsmetodik 7,5 hp
Nätjuridik 7,5 hp

*Kurser som krävs för att programmålen ska uppfyllas

4. Examensbenämning

Högskoleexamen med inriktning mot digitala tjänster (Higher Education Diploma in Digital Services).

5. Behörighetskrav

  • Grundläggande behörighet

6. Summary in English

The Digital Services programme (120 credits) leads to a diploma with a specialisation in digital services.

After completing this programme, students will be able to investigate and analyse the needs of companies and organisations to create and further develop digital services.

The main focus of the programme is on enabling students to recognise the relationships that exist between people, information, design, and IT systems within the field of digital services and helping them understand the different perspectives of these relationships.

Knowledge and Understanding
- demonstrate knowledge and understanding of digital services and their role, function and impact in society, and
- show knowledge and understanding of processes and working methods that are applied in new development and management of digital services.

Skills and Abilities
– demonstrate skill and ability to develop, design and evaluate digital services,
– demonstrate ability to search, collect and analyze relevant research in the field of digital services and information technology (IT), and
- demonstrate the ability and skill to plan, implement, analyse and report an investigation or investigation on a scientific basis.

Evaluation Ability and Approach
- demonstrate the ability to evaluate digital services with regard to usability and functionality as well as their role in society, and
- show ability to discuss and reflect on sustainability and ethical aspects regarding digital services.

7. Övrigt

Kurser i utbildningen kan ges på engelska. Tillgång till dator samt internetuppkoppling krävs för att genomföra utbildningen. Mikrofon, hörlurar och webbkamera är också krav då examination och kommunikation sker nätbaserat.