Forskningscentrum Kunskapsimplementering och Patiensäkerhet (KIPS) anordnar detta seminarium där forskare knutna till centrumet presenterar sin forskning och håller en metoddiskussion.
De utbildningsvetenskapliga seminarierna är öppna för alla som är intresserade. Seminarierna fyller flera viktiga funktioner, dels som ett led i kunskapsbyggande av det utbildningsvetenskapliga forskningsfältet, dels för att stärka lärarutbildningarnas vetenskapliga grund.
Professor emeritus Jörgen Dimenäs bok Att lära till lärare har använts i landets lärarutbildningar i snart när tre decennier. I sitt föredrag berättar han om hur blivande lärarinnor i Falun lärde sig att använda skolträdgården som en pedagogisk resurs.
Följ med i ett öppet samtal om människans sökande efter mening, tillit och gemenskap – en möjlighet att ta del av nya perspektiv över en bit mat eller ett glas.
Helene Sedelius, doktorand i vårdvetenskap, presenterar och diskuterar sitt manus "Genomförbarhet av patienters egenmonitorering av urat under titrering av allopurinol, utveckling av en intervention i primärvården"
Forskningens dag innehåller presentationer av institutionens forskare och inbjudna företag, diskussioner om nya och pågående samarbeten och mingel i vår poster utställning.
De utbildningsvetenskapliga seminarierna är öppna för alla som är intresserade. Seminarierna fyller flera viktiga funktioner, dels som ett led i kunskapsbyggande av det utbildningsvetenskapliga forskningsfältet, dels för att stärka lärarutbildningarnas vetenskapliga grund.
Forskningscentrum ”KunskapsImplementering och PatientSäkerhet (KIPS)” vid Högskolan Dalarna bjuder in till ett öppet seminarium med presentationer och diskussioner kring forskning som behandlar frågor kring facilitering som implementeringsstrategi.
Forskarpanelen är ett webbsänt, återkommande forum med forskare och doktorander från Högskolan Dalarna. Varje avsnitt lyfts en aktuell fråga om skola och undervisning som Forskarpanelen tillsammans med en inbjuden gästforskare tar sig an.
Forskarnätverket YOUNG har bjudit in universitetslektor Maria Warne från Mittuniversitet för att förläsa och diskutera om "Photovoice med barn och unga - en metod för forskning och förändring".
Forskargruppen "Miljö, teknik och delaktighet" hälsar alla forskare välkomna till det tredje seminariet i höstens seminarieserie. Seminariet kommer att hållas på engelska.
I vår samtid talas om lärarbrist och svårigheter att locka unga människor att bli lärare. I sitt föredrag diskuterar professor Sara Irisdotter några förutsättningar för hur framtidens lärarutbildning skulle kunna bidra till ett hållbart och attraktivt läraryrke.
Jonatan Andersson, postdoktor i arbetslivsvetenskap, håller ett forskningsseminarium om "Economic impacts of the metro: evidence from 1950s Stockholm".
Forskarpanelen är ett webbsänt, återkommande forum med forskare och doktorander från Högskolan Dalarna. Varje avsnitt lyfts en aktuell fråga om skola och undervisning som Forskarpanelen tillsammans med en inbjuden gästforskare tar sig an.
Av alla de lärarutbildare som verkat i Falun torde Valborg Olander både vara en av de mest namnkunniga och betydelsefulla. Hör historien om en färgstark kvinna och en hennes engagerade bildningssträvanden för generationer av nya lärarinnor.
Välkommen till Högskolan Dalarnas första tvärvetenskapliga AI-konferens: AI på schemat – perspektiv, metoder och arbetssätt för utbildning, forskning och pedagogisk utveckling. Målgrupp: högskolans undervisande personal, forskare och forskarstuderande.
Zoomlänk mejlas ut till anmälda en vecka innan konferensen, Endast digitalt
Temat för konferensen är tillgänglighet till matematiklärande. Årets tre keynotes rör tillgänglighet i form av socioekonomiska faktorer och insatser för att skapa tillgänglighet , tillgänglighet för elever med intellektuell funktionsnedsättning och förskolebarns tillgänglighet till ämnet.
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.