Stärkt känsla av sammanhang ökar välbefinnandet i förskolan

Vad får förskolepersonal att trivas och må bra i sitt viktiga arbete, även i mötet med barn i behov av särskilt stöd? Veronica Semelius Granevalds avhandling vid Högskolan Dalarna visar att en stark känsla av sammanhang har stor betydelse för välbefinnandet.
Person står inomhus långt hår glasögon halsduk klänning
Veronica Semelius Granevald försvarade sin avhandling i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna den 3 oktober.

– När arbetet upplevs som begripligt, hanterbart och meningsfullt stärks både motivationen och möjligheten att skapa goda lärmiljöer för barnen, säger Veronica Semelius Granevald, nybliven doktor i pedagogiskt arbete.

Forskning om krav, resurser och stöd

Avhandlingen bygger på enkätstudier med 90 förskolepedagoger och 42 specialpedagoger från olika delar av Sverige. Genom både kvantitativa och kvalitativa analyser har Veronica undersökt hur jobbkrav och resurser, bland annat tillgång till specialpedagogisk grupphandledning, har en viktig betydelse för personalens arbetsrelaterade välbefinnande.

Resultaten visar att en stark känsla av sammanhang hänger ihop med en lägre upplevelse av emotionella, kognitiva och organisatoriska krav i arbetet med barn i behov av särskilt stöd. Samtidigt blir det tydligt att resurser som socialt stöd och möjlighet att påverka arbetet spelar en central roll för både känsla av sammanhang och förmågan att hantera emotionella, kognitiva och organisatoriska jobbkrav.

– Att ha tillgång till stöd och inflytande i arbetet gör stor skillnad för hur kraven upplevs, säger Veronica Semelius Granevald.

Grupphandledning – både stöd och utmaning

Studien pekar också på att specialpedagogisk grupphandledning kan stärka upplevelsen av bland annat begriplighet och personlig utveckling, men att effekten varierar. Förväntningar på grupphandledningen infrias inte alltid enligt en del förskolepedagoger och specialpedagoger och att kontextuella faktorer, som specialpedagogernas ansvarsområden och erfarenhet, påverkar vilken roll handledningen får.

Viktig kunskap för en hållbar förskola

Sammanfattningsvis visar avhandlingen att hållbara arbetsmiljöer i förskolan kräver mer än resurser i form av tid och personal. Det handlar också om att ge förskollärare, barnskötare och specialpedagoger förutsättningar att uppleva sitt arbete som meningsfullt och hanterbart.

– Den här forskningen kan bidra till att utveckla strategier för att skapa långsiktigt hållbara arbetsvillkor i förskolan. Det är avgörande för att personalen ska må bra och för att barn i behov av särskilt stöd ska få bästa möjliga förutsättningar att växa och lära, säger Veronica Semelius Granevald.

Fakta: Resultat i korthet

Avhandling: Grupphandledning och välbefinnande: Förskolepedagogers och specialpedagogers upplevelser av krav och resurser i arbetet med barn i behov av särskilt stöd
Genomförande: Enkätstudier med både kvantitativa och kvalitativa analyser med 90 förskolepedagoger och 42 specialpedagoger frånolika delar av Sverige.
Tre nyckelresultat:

  • Stark känsla av sammanhang (begriplighet, hanterbarhet, meningsfullhet) hänger ihop med ökat välbefinnande och minskad upplevelse av jobbkrav.
  • Socialt stöd och kontroll i arbetet är viktiga resurser för att stärka arbetsglädje och ork.
  • Specialpedagogisk grupphandledning kan vara en värdefull stödresurs – men fungerar olika beroende på kontext och förväntningar.
Kontakt
Veronica Semelius Granevald
Universitetsadjunkt pedagogiskt arbete
Senast granskad:
Senast granskad: