Hur kan lärare låta elever vara med och påverka, men ändå hålla ordning och trygghet i klassrummet? I sin avhandling vid Högskolan Dalarna har Anna Henriksson Persson undersökt hur lärare i årskurs 4–6 resonerar om elevers inflytande som en del av skolans demokratiska uppdrag.
Vetenskapsrådet har beslutat att bevilja drygt 10 miljoner kronor till två forskningsprojekt vid Högskolan Dalarna inom utbildningsvetenskap. Projekten handlar om hur skolans resurser påverkar elever med och utan adhd samt om hur kön och ämneskunskap formade de tidiga lärarutbildningarna i Sverige.
Var fjärde elev på idrottsgymnasier känner stress kopplad till användning av tekniska hjälpmedel som pulsklockor och träningsappar. Det visar en ny rapport framtagen av forskare vid Högskolan Dalarna på uppdrag av Riksidrottsförbundet.
När barn berättar om våld i hemmet är det långt ifrån självklart att deras erfarenheter leder till skydd eller stöd. I sin avhandling vid Högskolan Dalarna visar Sara Quarles van Ufford, socionom och jurist, att barns röster ofta marginaliseras i socialtjänstens utredningar.
Antalet sökande till våren 2026 ökar med 34 procent jämfört med förra året. Det gör Högskolan Dalarna till ett av de lärosäten i landet med störst ökning i antal sökande.
Vad får förskolepersonal att trivas och må bra i sitt viktiga arbete, även i mötet med barn i behov av särskilt stöd? Veronica Semelius Granevalds avhandling vid Högskolan Dalarna visar att en stark känsla av sammanhang har stor betydelse för välbefinnandet.
Den 1 oktober rapporterade P4 Dalarna Sveriges Radio om att misstänkt spioneri utreds på Högskolan Dalarna. Det är felaktiga uppgifter. Utredningen handlar om ett samarbete med ett kinesiskt partneruniversitet utifrån ekonomiska aspekter, spioneri är inte en av punkterna i utredningen.
Ungdomar lever i ett ständigt bildflöde där de aktivt skapar, delar och tolkar visuella uttryck. Dessa formar deras självbild och världsuppfattning. Trots detta visar forskning att elevers erfarenheter och inflytande ges begränsat utrymme i bildundervisningen.
Att hitta rätt boende är en av de svåraste frågor äldre personer ställs inför. En ny studie vid Högskolan Dalarna visar hur digitala verktyg kan hjälpa äldre att planera sitt boende i tid – innan en kris uppstår.
Barn som växer upp i flyktingläger i Somalia löper stor risk för undernäring, med allvarliga konsekvenser för deras hälsa och utveckling. Kortsiktiga insatser som pengar eller enbart kostrådgivning är inte tillräckliga.
Varför kan vissa arter snabbt anpassa sig till förändringar i sin miljö medan andra inte gör det? Forskning vid Högskolan Dalarna ger nya svar – och resultaten kan i framtiden bidra till bättre mediciner, nya sätt att bekämpa sjukdomar och smartare AI-teknik.
Äldre- och socialförsäkringsminister Anna Tenje besökte den 27 augusti Campus Borlänge för att få en presentation av det ledarskapsprogram som Högskolan Dalarna utvecklat tillsammans med Dalarnas kommuner. Besöket gav också möjlighet att lyfta Högskolan Dalarnas forskning och samverkan.
Efter flera års engagemang i kåren vill hon nu driva frågor om studentinflytande, psykisk hälsa och studiesociala aktiviteter för alla studenter på Högskolan Dalarna.
I höst firar lärarutbildningen i Dalarna 150 år, mitt i en tid då behovet av behöriga lärare är stort. Höstens jubileum vid Högskolan Dalarna blir en historisk tillbakablick och påminnelse om utbildningens roll för framtidens skola och för samhällsutvecklingen.
Ansökningssiffrorna för vårterminen 2026 är klara, Högskolan Dalarna har för sjätte året i rad flest internationella sökande till masterprogram i Sverige med start på vårterminen. Med 1410 sökande, där hela 91% av de sökande är förstahandssökande, slås också flera rekord.
Att omvandla forskning till innovation som gör skillnad i människors liv är en utmaning för många forskare. För Fatumo Osman vid Högskolan Dalarna blev det verklighet. Hennes Ladnaan-metod är ett praktiskt verktyg som hjälper kommuner nå och stötta svårnådda familjer.
Långvarig smärta ett år efter en hjärtinfarkt är kopplad till en kraftigt ökad risk för död, i nivå med effekterna av rökning och diabetes. Det visar en ny studie med närmare 100 000 patienter, ledd av forskare vid Högskolan Dalarna, Region Dalarna, Karolinska Institutet och Uppsala universitet.
Högskolan Dalarna och Region Dalarna har tecknat ett nytt samverkansavtal som ska stärka den regionala utvecklingen i länet. Avtalet gäller för perioden 2025–2030 och fokuserar på att främja forskning, innovation och kunskapsuppbyggnad i nära samverkan.
Högskolan Dalarna etablerar en forskningsmiljö för framtidens hållbara industriella processer i nära samverkan med regionens företag och med fokus på hållbarhet, digitalisering och innovation.
Cirka 1150 studenter förväntas avsluta sina programstudier och ta examen vid Högskolan Dalarna under vårterminen 2025. För att uppmärksamma denna milstolpe samlades omkring 660 av dem på dagens avslutningsceremoni i Falun – en dag fylld med glädje och stolthet.
Nyhet
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.