Ahlefeld Nisser, D. V. (2021). Professionella pedagogiska samtal för en inkluderande skolkultur (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144142593
Läsanvisning:Valda delar (Kap. 2, 4)
Bok / Antologi
Bjørndal, C. R. P. (2018). Det värderande ögat: observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning (2 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147127832
Läsanvisning:Valda delar (Kap. 2, 4, 5).
Bok / Antologi
Edfelt, D. (2019). Utmaningar i förskolan: att förebygga problemskapande beteenden (2 uppl.). Stockholm: Gothia Fortbildning. ISBN: 9789177411475
Bok / Antologi
Lindqvist, G., & Rodell, A. (2015). Stöd och anpassningar: att organisera särskilda insatser (1 uppl.). Stockholm: Gothia Fortbildning. ISBN: 9789188099136
Bok / Antologi
Nilholm, C., & Göransson, K. (2014). Inkluderande undervisning : vad kan man lära av forskningen (1 uppl.). Härnösand: Specialpedagogiska skolmyndigheten. ISBN: 9789128004589
Läsanvisning:Kapitel 3, 4, 5, 6
Bok / Antologi
Palla, L. (2021). Specialpedagogik i förskola : grundläggande huvudsaker och reflekterande djupdykningar (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144151267
Bok / Antologi
Persson, B. (2019). Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap (4 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147129751
Bok / Antologi
Pramling Samuelsson, I., & Pramling, N. (2010). Vad betyder barns perspektiv för utvärdering och utveckling?. I S. Eklund (Red.), Bedömning för lärande - en grund för ökat kunnande ( ss. 31-43).
Åsén, G. (Red.). (2022). Perspektiv på systematiskt kvalitetsarbete i förskolan (Första upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147144303
Läsanvisning:Kapitel 4 läses, läggs ut i kursrummet som pdf
Bok / Antologi
Tillkommer: Aktuella styrdokument från förskola och förskoleklass samt andra texter från www.skolverket.se motsvarande ca. 16 sidor.
Text
Tillkommer: Engelska vetenskapliga artiklar motsvarande ca. 35 sidor. Finns som pdf i kursrummet.
Text
Tillkommer: Skönlitterär bok/biografi efter överenskommelse.
Text
Referenslitteratur
Ahlefeld Nisser, D. V. (2009). Vad kommunikation vill säga : en iscensättande studie om specialpedagogers yrkesroll och kunskapande samtal (Avhandling). Stockholm: Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet. ISBN: 9789171558268
Läsanvisning:Sid 15-32 och 81-90
Bok / Antologi
Blomström, V., & Wennerberg, J. (2015). Akademiskt läsande och skrivande (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144092546
Bok / Antologi
Jakobsson, I., & Nilsson, I. (2019). Specialpedagogik och funktionsvariationer : att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö (Andra utgåvan, omarbetad utgåva). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127827486
Bok / Antologi
Killén, K. (2014). Förebyggande arbete i förskolan: samspel och anknytning (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144090733
Bok / Antologi
Nilholm, C. (2020). Perspektiv på specialpedagogik (3 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144138626
Bok / Antologi
Palla, L. (2011). Med blicken på barnet - om olikheter inom förskolan som diskursiv praktik. (Doktorsavhandling, Malmö Högskola, Malmö, Malmö Studies in Educational Sciences No. 63).
Övrigt:Finns som pdf i kursrummet
Avhandling
Sandberg, A. (Red.). (2014). Med sikte på förskolan : barn i behov av stöd (2 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144092577
Bok / Antologi
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.