Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

eller
Litteraturlista för:
Fastställd 2022-12-13

Matematik för lärare i åk 7-9, 45 hp (1-45), Ingår i Lärarlyftet, (GMD2SB)

V3ECZ (VT23, 50%, Dag, Distans, Falun, Omg. 1, U)

Litteratur

Delkurser

1. Algebra
  • Vretblad, A., & Ekstig, K. (2006). Algebra och geometri (2 uppl.). Malmö: Gleerup. ISBN: 9140647579
    Bok / Antologi
2. Geometri
  • Carlsson, P. (2016). Kompendium till kursen Geometri 7,5 hp (2 uppl.). Falun: Högskolan Dalarna.
    Bok / Antologi
  • Parhizgar, D. (2018). Analytisk geometri (1 uppl.). Falun: Högskolan Dalarna.
    Bok / Antologi
  • Parhizgar, D. (2018). Geometriska konstruktioner (1 uppl.). Falun: Högskolan Dalarna.
    Bok / Antologi
  • Tengstrand, A. (2005). Åtta kapitel om geometri (1:3). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9144038798
    Bok / Antologi
  • Litteraturen av Carlsson samt Parhizgar tillhandahålles i kursrummet. Ytterligare litteratur kan tillkomma.
    Text
3. Matematisk problemlösning
  • Boaler, J. (2011). Elefanten i klassrummet : att hjälpa elever till ett lustfyllt lärande i matematik (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147099719
    Bok / Antologi
  • Dahl, J. (2014). The problem-solving citizen.. (Licentiatavhandling, Malmö, Malmö, Malmö Studies in Educational Sciences: Licentiate Dissertation series 2014:13). Hämtad från https://dspace.mah.se.
    Avhandling
  • Hagland, K., Hedrén, R., & Taflin, E. (2005). Rika matematiska problem : inspiration till variation (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9147051507
    Bok / Antologi
  • Ho, K. F., & Hedberg, J. G. (2005). Teachers’ pedagogies and their impact on students’ mathematical problem solving. The Journal of Mathematical Behavior, 24(3-4), 238-252. DOI: 10.1016/j.jmathb.2005.09.006
    Tidskriftsartikel
  • Nunokawa, K. (2005). Mathematical problem solving and learning mathematics: What we expect students to obtain. The Journal of Mathematical Behavior, 24(3-4), 325-340. DOI: 10.1016/j.jmathb.2005.09.002
    Tidskriftsartikel
  • Shimizu, Y. (1999). Aspects of mathematics teacher education in Japan: Focusing on teachers’ roles. Journal of Mathematics Teacher Education, 2, 107-116.
    Tidskriftsartikel
  • Silver, E. A. & Smith, M. S.(2002). Samtalsmiljöer. Göteborg: NCM (4 artiklar). Hämtad från: http://ncm.gu.se/nbas?Titel=samtalsmilj%C3%B6er&F%C3%B6rfattare=silver%20&%20smith.
    Text
  • Skolverket. (2019). Läroplaner och kursplaner i matematik med bedömningskriterier. Hämtad från https://www.skolverket.se/.
    Läsanvisning:Senaste utgåvorna
    Myndighetspublikation
  • Stein, M. K., Engle, R. A., Smith, M. S., et al. (2008). Orchestrating Productive Mathematical Discussions: Five Practices for Helping Teachers Move Beyond Show and Tell. Mathematical Thinking and Learning, 10(4), 313-340. DOI: 10.1080/10986060802229675
    Tidskriftsartikel
  • Taflin, E. (2007). Matematikproblem i skolan - för att skapa tillfällen till lärande. (Doktorsavhandling, Umeå universitet, Umeå, Institutionen för matematik och matematisk statistik 1). Hämtad från https://www.skolporten.se/forskning/avhandling/matematikproblem-i-skolan-br-for-att-skapa-tillfallen-till-larande/.
    Läsanvisning:ISBN 978-91-7264-397-0, ISSN 1102-8300
    Avhandling
  • Vetenskapliga artiklar kan tillkomma.
    Text
4. Matematikdidaktik
  • Björklund Boistrup, L. (2022). Bedömning i matematik pågår! : återkoppling för elevers engagemang och lärande (Andra upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147145386
    Bok / Antologi
  • Graumann, G. (2005). Allmänbildning i matematikundervisning i ett demokratiskt samhälle. Utbildning & Demokrati – tidskrift för didaktik och utbildningspolitk, 14(2), 17-26. DOI: 10.48059/uod.v14i2.797
    Tidskriftsartikel
  • Green, J. (2014). Elevers användande av formativ återkoppling i matematik. (Licentiatavhandling, Kristianstad, Hässleholm, 1652-5051 978-91-7519-164-5).
    Text
  • Hattie, J., Fisher, D., & Frey, N. (2017). Framgångsrik undervisning i matematik : en praktisk handbok (Första utgåvan). Stockholm: Natur & kultur. ISBN: 9789127819788
    Bok / Antologi
  • Skott, J., Jess, K., Hansen, H. C., et al. (2010). Matematik för lärare (1 uppl.). Malmö: Gleerups Utbildning. ISBN: 9140671461
    Bok / Antologi
  • Österling, L., & Andersson, A. (2019). Democratic Actions In School Mathematics and the dilemma of conflicting values. I I. P. Clarkson, & W. Seah (Red.), Values and Valuing in Mathematics Education ( ss. 69-88).
    Kapitel i bok (antologi)
  • Vetenskapliga artiklar och Skolverksmaterial kan tillkomma.
    Text
5. Envariabelanalys
  • Rodhe, S., & Sigstam, I. (2006). Naturlig matematik (4 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9144020309
    Bok / Antologi
6. Statistik och sannolikhetslära
  • Britton, T., & Garmo, H. (2002). Sannolikhetslära och statistik för lärare (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 914402326X
    Bok / Antologi

Referenslitteratur

Delkurser

1. Algebra
2. Geometri
  • Kiselman, C. O., & Mouwitz, L. (2008). Matematiktermer för skolan (1 uppl.). Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM), Göteborgs universitet. ISBN: 9789185143122
    Bok / Antologi
3. Matematisk problemlösning
4. Matematikdidaktik
5. Envariabelanalys
6. Statistik och sannolikhetslära