1. Flerspråkig utveckling hos barn och unga med arabisk bakgrund
Albirini, A. (2016). Modern Arabic Sociolinguistics: Diglossia, codeswitching, attitudes and identity (1 uppl.). New York: Routledge.
Läsanvisning:Kapitel 4 + 9
Bok / Antologi
Ganuza, N., & Hedman, C. (2018). Modersmålsundervisning, läsförståelse och betyg -modersmålsundervisningens roll för elevers skolresultat. Nordand, 4-22. DOI: DOI 10.18261
Tidskriftsartikel
Håkansson, G. (2019). Tvåspråkighet hos barn i Sverige (valfri). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144116297
Läsanvisning:kapitel 6 och 7.
Övrigt:Även den första upplagan, utgiven år 2003, fungerar. I denna gäller kapitlen 7 och 8.
Bok / Antologi
Josefsson, M. (2021). Varför ska jag lära mig arabiska? Jag bor ju i Sverige. [Elektronisk resurs]. Göterborgs universitet GUPEA. 98 s. Hämtad från https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/69367.
E-bok eller PDF
Kheirkhah, M., & Cekaite, A. (2017). Siblings as Language Socialization Agents in Bilingual Families. International Multilingual Research Journal, 12(4), 255-272. DOI: 10.1080/19313152.2016.1273738
Tidskriftsartikel
Kvale, S., & Brinkmann, S. (2014). Den kvalitativa forskningsintervjun (Con CD Audio formato MP3). Lund: Studentlitteratur.
Oral, D., & Lund, A. (2022). Mother Tongue Instruction: Between Assimilation and Multicultural Incorporation. Education Sciences, 12(11), s. 774. DOI: 10.3390/educsci12110774
Tidskriftsartikel
Straszer, B., & Wedin, Å. (Red.). (2020). Modersmål, minoriteter och mångfald : i förskola och skola (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144133065
Läsanvisning:Kapitel 5, 6, 7, 9, 10,11
Bok / Antologi
Sverige. (2019). För flerspråkighet, kunskapsutveckling och inkludering : modersmålsundervisning och studiehandledning på modersmål (SOU 2019:18). Stockholm: Norstedts juridik. ISBN: 9789138249185
Läsanvisning:Läsanvisning: s. 188-207
Övrigt:tillgänglig online
Bok / Antologi
Takanen, A. (2020). Sörjen som blev (1 uppl.). Stockholm: Albert Bonniers förlag. ISBN: 9789100186258
Övrigt:Boken finns även som ljudbok samt som översatt till punktskrift.
Bok / Antologi
Tillkommer styrdokument samt material som utdelas i samband med undervisningen, max 100 s.
Text
2. Text i ungdomsskolan och bedömning av elevtexter
Bachman, L. F., & Damböck, B. (2017). Language assessment for classroom teachers (valfri). Oxford: Oxford University Press. ISBN: 9780194218399
Bok / Antologi
Holm, L., & Laursen, H. P. (2010). "Migrants and literacy crises. Applied Language Studies". Apples, 5(2), 3-16.
Tidskriftsartikel
Holm, L. (2009). "Who evaluates the evaluation? An analysis of computer-adaptive testing using literacy as an example". Nordic Educational Research, (29), 137-148.
Tidskriftsartikel
Hyltenstam, K., & Lindberg, I. (Red.). (2013). Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle (2 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144070650
Läsanvisning:Kapitlet ”Bedömning i svenska som andraspråk."
Bok / Antologi
Josephson, O. (1991). "Varför en lätt text kan vara svår att förstå". I E. Wijk-Andersson (Red.), Kultur - text - språk: det finns mer i en text än ord ( ss. s. 1). Uppsala: Hallgren & Fallgren i samarbete med Kurssekretariatet Uppsala univ.
Övrigt:12 s.
Kapitel i bok (antologi)
Jönsson, K. (Red.). (2009). Bygga broar och öppna dörrar – Att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola Stockholm: Liber.
Läsanvisning:Kap. 6 och 7 (41 s).
Bok / Antologi
Lundahl, C. (2014). Bedömning för lärande (2 uppl.). Norstedts.
Bok / Antologi
Magnusson, U. 2013. ”Skrivande på ett andraspråk”. I: Hyltenstam K. & Lindberg I. (red.) Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. Andra upplaga. Lund: Studentlitteratur. (s. 633-660)..
Text
Olofsson, M. (Red.). (2010). Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik (valfri). Stockholm: Stockholms universitets förlag. ISBN: 9789176566626
Läsanvisning:Kapitlet "Bedömning av elevtexter i ett genrepedagogiskt perspektiv".
Bok / Antologi
Rubaye, N. A., Danial, B., & Berg, L. (2021). Dalīl al-mudarrisīn fī ṭarāʾiq tadrīs al-ʿarabīyah taṭbīqāt fī tadrīs al-qawāʿid wa-al-adab wa-ṭarāʾiq al-taqyīm (1 uppl.). Djursholm: Dār al-Muná. ISBN: 9789188863058
Bok / Antologi
Saiegh-Haddad, E. "Literacy Reflexes of Arabic Diglossia". I M. Leikin, M. Schwartz, & Y. Tobin (Red.), Current Issues in Bilingualism: Cognitive and socio-linguistic Perspectives ( ss. 43-57). Dordrecht: Springer.
Kapitel i bok (antologi)
Shohamy. E. & Menken, S. 2015. Language Assessment – Past to Present Misuses and Future Possibilities. In W. Wright, S. Boun, & O. García (eds.) The Handbook of Bilingual and Multilingual Education. Hoboken: Wiley-Blackwel..
Text
Swelem, N. (2008). Al-Arabiyya lughati (Mitt språk är arabiska) (Del 1-6). Stockholm: Liber.
Bok / Antologi
Ett urval av textexempel från arabiska skolböcker, motsvarande ca 50 s. tillkommer..
Text
Styrdokument samt multimodala texter och nätbaserat material, motsvarande 120 s.
Text
3. Det arabiska språkets struktur i ett svenskt perspektiv
Abu-Chacra, F. (2009). Arabiska: Grammatik med övningar Lund: Studentlitteratur.
Bok / Antologi
Andersson, L. (2001). Språktypologi och språksläktskap (Con CD Audio formato MP3). Stockholm: Liber.
Bok / Antologi
Dahlgren, S. (2005). Arabisk Högspråklig Grammatik Göteborg: Anatole Media.
Bok / Antologi
Källström, R. (2012). Svenska i kontrast: tvärspråkliga perspektiv på svensk grammatik Lund: Studentlitteratur.
Bok / Antologi
Magnus, G., & Tawaefi, L. (1989). Arabiska: en kontrastiv beskrivning Stockholm: Skriptor.
Bok / Antologi
Rubaye, N. A., Danial, B., & Berg, L. (2021). Dalīl al-mudarrisīn fī ṭarāʾiq tadrīs al-ʿarabīyah taṭbīqāt fī tadrīs al-qawāʿid wa-al-adab wa-ṭarāʾiq al-taqyīm (1 uppl.). Djursholm: Dār al-Muná. ISBN: 9789188863058
Bok / Antologi
Qabawa, F. (1994). Al-Mawrid al-nahwi: namadij tatbiqiyya fi al-i’rab wa al-sarf (Den grammatiska källan: praktiska exempel i syntax och grammatisk analys) Damaskus: Dar al-fikr.
Bok / Antologi
Ryding, K. (2005). A Reference Grammar of Modern Standard Arabic Cambridge: Cambridge University Press.
Bok / Antologi
Straszer, B., & Wedin, Å. (Red.). (2020). Modersmål, minoriteter och mångfald : i förskola och skola (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144133065
Bok / Antologi
4. Flerspråkighet, kulturmöten och migration
Eastmond, M., & Åkesson, L. (Red.). (2007). Globala familjer: transnationell migration och släktskap Hedemora: Gidlunds.
Bok / Antologi
Kasselias Wiltgren, L. (2017). Etnicitet som resurs i skolan (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur.
Läsanvisning:[Valda delar läses, ca 120 s.]
Bok / Antologi
Karrebaek, M. S. (2012). “What's in Your Lunch Box Today?”: Health, Respectability, and Ethnicity in the Primary Classroom. Journal of Linguistic Anthropology, 22(1), 1-22. DOI: 10.1111/j.1548-1395.2012.01129.x
Tidskriftsartikel
Kheirkhah, M. (2016). From family language practices to family language policies : children as socializing agents (1 uppl.). Linköping: Linköping University, Department of Thematic Studies. ISBN: 9789176857946
Läsanvisning:60 s
Bok / Antologi
Meral, K. (2019). Pojken som följer sin skugga (1 uppl.). Helsingborg: Hoi Förlag. ISBN: 9789176970928
Övrigt:Boken finns även som ljudbok
Bok / Antologi
Schalley, A., & Eisenchlas, S. (Red.). (2020). Handbook of Home Language Maintenance and Development: Social and Affective Factors (1 uppl.). Berlin/Boston: De Gruyter Mouton.
Läsanvisning:[Valda delar läses, ca 100 s.]
Bok / Antologi
Stier, J., & Sandström Kjellin, M. (2009). Interkulturellt samspel i skolan Lund: Studentlitteratur.
Bok / Antologi
Straszer, B., Rosén, J., & Wedin, Å. (2020). Imagining the homeland: mother tongue tuition in Sweden as transnational space. Journal of Multicultural Discourses, 15(1), 42-60. DOI: 10.1080/17447143.2020.1726932
Tidskriftsartikel
Wernesjö, U. (2019). Across the threshold: negotiations of deservingness among unaccompanied young refugees in Sweden. Journal of Ethnic and Migration Studies, 46(2), 389-404. DOI: 10.1080/1369183x.2019.1584701
Tidskriftsartikel
Zakharia, Z., & Menchaca Bishop, L. (2012). Towards Positive Peace through Bilingual Community Education: Language Efforts of Arabic-speaking Communities in New York. I O. García, Z. Zakharia, & B. Otcu (Red.), ). Bilingual Community Education and Multilingualism: Beyond Heritage Languages in a Global City ( ss. 169-189). Bristol: Multilingual Matters.
Kapitel i bok (antologi)
Tillkommer styrdokument samt material som utdelas i samband med undervisningen, max 100 s.
Text
Referenslitteratur
Delkurser
1. Flerspråkig utveckling hos barn och unga med arabisk bakgrund
2. Text i ungdomsskolan och bedömning av elevtexter
Schissel, J. (2019). Social Consequences of Testing for Language-minoritized Bilinguals in the United States (valfri). Multilingual Matters.
Bok / Antologi
3. Det arabiska språkets struktur i ett svenskt perspektiv
4. Flerspråkighet, kulturmöten och migration
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.